Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelÅterhämtningspass - vilken nytta …
You need to log in to create posts and topics.

12

Har läst att man kan lägga in ett återhämtningspass i veckan, vilken nytta gör ett sånt? Är det bättre med återhämtningspass än ren vila? När ska man isåfall ha återhämtningspasset - efter intervallpass eller efter långpass? Och hur långt ska ett sånt var

Beror helt på hur du tränar i övrigt, jag tycker att återhämtningspass "lugnare" "eventuellt alternativ träning" är exemplariskt då jag har svårt för dagar utan träning.

Jag kör ett långpass på helgen. Ett snabbare kortare pass på tisdagen och ett intervallpass på torsdagen. Skulle gärna lägga in ett extra pass men vet inte var eftersom de skulle bli två intervallpass i rad eller intervallpass dagen efter långpass =/ Svår

Ja, det beror ju på hur mycket man är van att träna. Återhämtningspassen är just återhämtning och bör ju göras efter ett hårt träningspass eller tävling. Det kallas ju även "aktiv vila" men då vill det till att man är van att köra mycket så att ett lugnt

Det är bl.a. bra för att få blodgenomströmning i muskler och mjuka upp leder. Dock körs många återhämtningspass för hårt; det ska verkligen vara lugnt.

Jag har haft lite liknande funderingar. Jag jobbpendlar ofta under mina "vilodagar". Jag cyklar oftast i lugnt tempo för att inte hämma återhämtningen samt att orka köra hårt på träningspassen.

Om jag vill utnytja pendlingen till att öka träningsdosen,

Jag tycker ren vila är mer värdefull. Man får också mer kontroll på träningsbehovet så det inte skenar iväg och blir till missbruk.

...men en promenad gör ju inget! 😀

Det känner jag också att ibland när man är sliten så måste man verkligen vila helt för att känna sig utvilad och redo för nya hårda pass. Även om man på en vilodag bara "såsar" fram och tillbaka till jobbet ett par tre mil så känner man sig ibland fortfar

Det är som Johan säger. Det ska vara lungt. Detta är ju ett fel många gör på sina träningspass. Kör hårda pass för klent och lugna pass för hårt. Ska man bygga upp mängd kan man inte fuska här.

Visst är ren vila nödvändig ibland men om man känner sig of

Förra våren tränade jag efter devisen att alltid köra så hårt jag orkade och så mycket som familj och jobb tillät. Jag kände mig i princip konstant sliten i benen. I år försöker jag köra lite mer strukturerat, riktigt hårda intervallpass varvat med lugn c

12