Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag verkar ha de knäppaste fötterna då jag sliter sulorna som om jag hade underpronation men på videofilmning så ser man att jag landar på utsida häl(underpronation) för att sedan skicka hela belastningen inåt så att jag överpronerar. Dvs man ser av fotsp

BILD:http://s3-media4.ak.yelpcdn.com/bphoto/U3-NAZ8BCOG6ttOLUuzWqQ/l.jpg

Eller äter du upp dem.. 😉

(Nä, jag kunde inte hålla mig :D)

Landa på utsida häl gör många, och det är inte underpronation vad jag vet, utan då ska man rulla längs HELA utsidan och skjuta ifrån mer från lilltån än från stortån. Svänger du över till insidan och alltså skjuter ifrån med stortån är det klassisk överpr

Jag gör som du fast tvärt om. Jag landar och rullar över på insidan - faller innåt mot mina höga fotvalv, för att sedan rulla utåt och göra frånskjutet med lilltåsidan av foten pga att mina stortår är så stela så de inte kan böjas tillräckligt för en över

Tittade på denna sidan och blev väldigt förvirrad och tänkte att fan har de inte växlat bilderna... och så kollade jag vad bilderna hette och mycket riktigt...
De har förväxlat bilderna för över respektive underpronation
klantigt!!
http://www.alvdalensspo

Håller med Markus.

Så här tror jag det är: Hur du håller foten i luften, o därmed hur du börjar din landning, säger ingenting om pronation eller supination. Bilderna stämmer därmed inte alls. Rullar du EFTER att foten landat inåt pronerar du, rullar du

En sak som jag har funderat på vad gäller över eller underpronation:

Är dessa termer överhuvudtaget relevanta om man landar (splat) mitt på foten?

Eller på framfoten?

Jag har förstått att styrning och "hantering" av pronation är *viktigare* om man land

Borde väl vara relevant för alla steg där vinkeln mellan tår och knä minskar efter fotisättning? Oavsett hur själva fotisättnigen görs alltså.

Det är många som har skakat fram bra idéer här ovan. Jag vill bara klargöra en sak som har med din trådtitel att göra. Det som (i sådant fall) är överpronation är att foten landar allt för mycket ute på yttre sidan på foten (där foten ska landa i steget -