Quote from Guest on 7 April 2010, 14:07Läste någonstans att det tar 1 år för leder och senor att vänja sig vid löpning, stämmer det? Betyder det att man ska jobba lugnt i 1 år innan man börjar löpträna på riktigt för att kroppen ska hinna vänja sig?
Läste någonstans att det tar 1 år för leder och senor att vänja sig vid löpning, stämmer det? Betyder det att man ska jobba lugnt i 1 år innan man börjar löpträna på riktigt för att kroppen ska hinna vänja sig?
Quote from Funbeat user on 7 April 2010, 14:17Det tar tid helt klart. Många korta pass är bättre än långa pass i början.
Ett kort pass sliter mindre än ett långt pass, och gör att kroppen återhämtar sig snabbare.
Sedan beror det på ålder och allmän träningsbakgrund vad man tål och hur man återhämta
Det tar tid helt klart. Många korta pass är bättre än långa pass i början.
Ett kort pass sliter mindre än ett långt pass, och gör att kroppen återhämtar sig snabbare.
Sedan beror det på ålder och allmän träningsbakgrund vad man tål och hur man återhämta
Quote from Funbeat user on 7 April 2010, 14:24Sanna:
Löpning är inte bara kunna springa ett marathonlopp. Att kunna springa 5 km...det är riktigt bra gjort. Det tar inte ett år att komma till en sådan "löpform" att man klarar av det, förutsatt att kroppen har kapacitet till det. Dvs att man inte är e
Sanna:
Löpning är inte bara kunna springa ett marathonlopp. Att kunna springa 5 km...det är riktigt bra gjort. Det tar inte ett år att komma till en sådan "löpform" att man klarar av det, förutsatt att kroppen har kapacitet till det. Dvs att man inte är e
Quote from Funbeat user on 7 April 2010, 14:46Jag har gjort det misstaget förut - att springa långt och hårt innan kroppen varit van och har såklart blivit skadad också.
Så jag har inget emot att jogga tjugo minuter i skogen ett år allt för att inte bli skadad igen. Gissar dock att jag inte behöver
Jag har gjort det misstaget förut - att springa långt och hårt innan kroppen varit van och har såklart blivit skadad också.
Så jag har inget emot att jogga tjugo minuter i skogen ett år allt för att inte bli skadad igen. Gissar dock att jag inte behöver
Quote from Funbeat user on 7 April 2010, 15:19Man påstår som tumregel att 10% per vecka är max.
Men jag skulle nog påstå att man kan ligga på en nivå under ett par veckor, för att öka när det känns väldigt lätt.
Men dagsformen skall avgöra, känns det tungt en dag, så ta det lugnare och kortare. Ma
Man påstår som tumregel att 10% per vecka är max.
Men jag skulle nog påstå att man kan ligga på en nivå under ett par veckor, för att öka när det känns väldigt lätt.
Men dagsformen skall avgöra, känns det tungt en dag, så ta det lugnare och kortare. Ma
Quote from Funbeat user on 7 April 2010, 15:37Stig: Tack för svaret!
Hur länge tror du man ska köra på 20 minuter/vecka uppdelat på två pass innan man kan öka några %? 🙂
Stig: Tack för svaret!
Hur länge tror du man ska köra på 20 minuter/vecka uppdelat på två pass innan man kan öka några %? 🙂
Quote from Funbeat user on 7 April 2010, 15:46När det känns lätt, eller lättare än vanligt. Finns ingen regel som säger hur mycket man kan öka.
Antingen lägger du in ett pass till per vecka á 10 min, eller så ökar du passen till 15 min/gång.
Man bör ha mellan 3-4 pass i veckan för att få flyt i löp
När det känns lätt, eller lättare än vanligt. Finns ingen regel som säger hur mycket man kan öka.
Antingen lägger du in ett pass till per vecka á 10 min, eller så ökar du passen till 15 min/gång.
Man bör ha mellan 3-4 pass i veckan för att få flyt i löp