Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning10km och 21km
You need to log in to create posts and topics.

12

Hur gör man för att springa 10 km på under 40 min och halvmarathon på 1.30?

Får man tro din träningskalender vet du det redan ( http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=6681147 )

Annars gäller bara att få kontinuitet i löpningen, tre eller möjligen fyra löppass i veckan brukar kunna räcka om man är en grabb i medelåld

Oklart vad som är svårast... Jag tycker 40 min på milen är svårare. Det är dock olika saker. Satsar du bara på sub 40 på milen känns kanske 21k i 4:15 fart jobbigt mentalt.

Kollade också i din kalender... Känns som din fråga är lite missriktad. Det bord

Även jag tittade i din träningskalender. Jag föreslår att du dels springer ute istf på löpband, så ofta det är möjligt - dvs inte för mycket snö o halt. Dels att du varierar din löpträning istf att springa samma pass. Dvs intervaller, snabbdistans resp lå

Att spring längre än distansen man vill sätta rekord på är väl en ide. T.ex. träna 15 km för att bli snabb på 10 km.

Visst behöver man några långpass. Men för att bli snabbare måste man springa snabbare också. Ska man kunna hålla 4.00 fart i 10 km måste man bekvämt och avspänt kunna springa i sub 4 i några km. Kan man inte springa fort och "bekvämt" kommer man aldrig at

En annan sak jag har märkt, som gör otroligt mycket.
Är att GÅ NER I VIKT ! 😉

Jag har tränat,tävlat otroligt hårt och mycket, men jag kände att jag stod still. Tills nu när jag har tappat 7-8 kg, så känner jag mig mycket snabbare. (t+)

Jodå. Det går visst att göra sub 40 utan att tycka det är bekvämt att springa 4:00-fart ens en kilometer (egen erfarenhet). Ett bra millopp börjar vara ganska plågsamt efter två kilometer och sedan blir det bara värre 🙂

åtminstonde för mig är 10 km på träning och tävling två helt skillda saker. för att göra 47min på träning skulle jag tvingas ta i utav bara helv... men under tävling går det 5min fortare. att jamföra vad man "bör" göra på träning för att klara en viss tid

Personligen upplever jag det också som helt olika saker på träning och tävling.

På träning har ofta sub 4min tempo varit tufft för mig medan det känns relativt lätt i iaf 5 km på tävling.

Samma sak med längre distanser. På marathon har jag som bäst snit

12