Quote from Rasmus Olsson on 18 March 2012, 10:12Vad är för- respektive nackdelen med 25 mm kontra 23 mm?
Vad är för- respektive nackdelen med 25 mm kontra 23 mm?
Quote from Berit Bengtson on 18 March 2012, 11:04Om den enda skillnaden är bredden och trycket anpassas till däcksbredd blir rullmotståndet lägre, bekvämligheten högre dessutom får man som följd av detta även andra fördelar (tex bättre bromsning och kurvtagningsförmåga)
Ju sämre underlaget är desto stör
Om den enda skillnaden är bredden och trycket anpassas till däcksbredd blir rullmotståndet lägre, bekvämligheten högre dessutom får man som följd av detta även andra fördelar (tex bättre bromsning och kurvtagningsförmåga)
Ju sämre underlaget är desto stör
Quote from Funbeat user on 18 March 2012, 11:34Jag vet dom som kör med 47 mm på landsväg och det verkar vara ganska segt.
Jag vet dom som kör med 47 mm på landsväg och det verkar vara ganska segt.
Quote from Funbeat user on 18 March 2012, 12:03funkar 25mm bra på en enhjuling ?
funkar 25mm bra på en enhjuling ?
Quote from Funbeat user on 18 March 2012, 12:20Ökad roterande vikt på bredare däck kan väl också vara en rätt stor nackdel?
Ökad roterande vikt på bredare däck kan väl också vara en rätt stor nackdel?
Quote from Rasmus Olsson on 18 March 2012, 13:17Tack! och vad är "anpassat" däckstryck? Om jag kör på samma 8 bar, eller är det märkta med annat maxtryck än 23 mm?
Håkan, du skrev nog fel sista raden, "23 mm", du menade väl 25?
Det var teorin det, men hur är det i praktiken? Vad tycker de som har?
K
Tack! och vad är "anpassat" däckstryck? Om jag kör på samma 8 bar, eller är det märkta med annat maxtryck än 23 mm?
Håkan, du skrev nog fel sista raden, "23 mm", du menade väl 25?
Det var teorin det, men hur är det i praktiken? Vad tycker de som har?
K
Quote from Rasmus Olsson on 18 March 2012, 13:20Petter, ja 25 mm väger ca 10% mer; 230 g kontra 205 g för 23 mm (källa Cykelcity.se)
Petter, ja 25 mm väger ca 10% mer; 230 g kontra 205 g för 23 mm (källa Cykelcity.se)
Quote from Berit Bengtson on 18 March 2012, 14:24Bruse skrev:
> vad är "anpassat" däckstryck?BILD:http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/D%C3%A4ckstryck.png
http://www.vintagebicyclepress.com/images/TireDrop.pdf> skrev nog fel sista raden, "23 mm", du menade väl 25?
Visst menade jag 25m
Bruse skrev:
> vad är "anpassat" däckstryck?
BILD:http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/D%C3%A4ckstryck.png
http://www.vintagebicyclepress.com/images/TireDrop.pdf
> skrev nog fel sista raden, "23 mm", du menade väl 25?
Visst menade jag 25m
Quote from Rasmus Olsson on 18 March 2012, 14:35Det där diagrammet utgår för axeltryck, som det heter i fordonsvärlden. Eller som det står där: Wheel load. Det har vi ju oftast ingen aning om, men finns det nn generell fördelning i % mellan vikt på fram- respektive bakhjul?
Det där diagrammet utgår för axeltryck, som det heter i fordonsvärlden. Eller som det står där: Wheel load. Det har vi ju oftast ingen aning om, men finns det nn generell fördelning i % mellan vikt på fram- respektive bakhjul?
Quote from Berit Bengtson on 18 March 2012, 14:40Läs PDFen
Men om du är såpass noga med däckstrycket att du vill anpassa det efter vikt, och däcksbredd, bör du väl mäta vikten och däcksbredden?Dvs du behöver en våg och ett skjutmått
Läs även:
http://msaweb.se/Cykel/cykeln/ber_tryck.htmDet behöver ju
Läs PDFen
Men om du är såpass noga med däckstrycket att du vill anpassa det efter vikt, och däcksbredd, bör du väl mäta vikten och däcksbredden?
Dvs du behöver en våg och ett skjutmått
Läs även:
http://msaweb.se/Cykel/cykeln/ber_tryck.htm
Det behöver ju