Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykel24 mm Conti GP 4000S?
You need to log in to create posts and topics.

Vad är för- respektive nackdelen med 25 mm kontra 23 mm?

Om den enda skillnaden är bredden och trycket anpassas till däcksbredd blir rullmotståndet lägre, bekvämligheten högre dessutom får man som följd av detta även andra fördelar (tex bättre bromsning och kurvtagningsförmåga)
Ju sämre underlaget är desto stör

Jag vet dom som kör med 47 mm på landsväg och det verkar vara ganska segt.

funkar 25mm bra på en enhjuling ?

Ökad roterande vikt på bredare däck kan väl också vara en rätt stor nackdel?

Tack! och vad är "anpassat" däckstryck? Om jag kör på samma 8 bar, eller är det märkta med annat maxtryck än 23 mm?

Håkan, du skrev nog fel sista raden, "23 mm", du menade väl 25?

Det var teorin det, men hur är det i praktiken? Vad tycker de som har?

K

Petter, ja 25 mm väger ca 10% mer; 230 g kontra 205 g för 23 mm (källa Cykelcity.se)

Bruse skrev:
> vad är "anpassat" däckstryck?

BILD:http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/D%C3%A4ckstryck.png
http://www.vintagebicyclepress.com/images/TireDrop.pdf

> skrev nog fel sista raden, "23 mm", du menade väl 25?
Visst menade jag 25m

Det där diagrammet utgår för axeltryck, som det heter i fordonsvärlden. Eller som det står där: Wheel load. Det har vi ju oftast ingen aning om, men finns det nn generell fördelning i % mellan vikt på fram- respektive bakhjul?

Läs PDFen
Men om du är såpass noga med däckstrycket att du vill anpassa det efter vikt, och däcksbredd, bör du väl mäta vikten och däcksbredden?

Dvs du behöver en våg och ett skjutmått
Läs även:
http://msaweb.se/Cykel/cykeln/ber_tryck.htm

Det behöver ju