Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning3000m - hur tränar jag för det?
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej proffs!
Jag undrar hur ni skulle råda en hyfsat nybörjare till att träna inför 3000m? Finns det nån friidrottare kanske där ute som kan tipsa om bra pass för tempo och kondition...

Fattar ingenting jag. Känns helt omöjligt springa 3000. Känns som

Håller med. På alla distanser jag provat (100m-21km), tycker jag att 3000m har varit plågsammast.

VO2max-liknande träning, vilket ju innebär tävlingsfart, tycker jag var givande. Ett (test)lopp på 1500m kan ge självförtroende inför dubbla distansen.

Ja, det är hopplöst 😀

Om du är nybörjare ? Då föreslå jag att börja lugnt. lugnt tempo 1000m. sedan öka distansen,tills du klarar 3000m. När du har blivit mera vana distansen kan du börja öva några intervaller eller backträning,fartlek mm.

Men vitsen är att börja lugnt att in

Om du vill ha råd anpassade för DIG får du:
* Beskriva hur du tränar i dagsläget
* Vilka är dina starka/svaga sidor?
* När ska du ska vara i bra tränad för 3000m?

Annars blir det bara allmänna råd... och där skulle jag säga att det egentligen spelar förv

Håller med Markus hundra procent! (t+)

Håller inte riktigt med Marcus, klart att det är viktigt VAD du tränar. Löpning alltså, att tex träna schack ger ju inte så mycket för 3000m;)
/Petri

Petri, nu läste du inte vad Marcus skrev. "dock bör det handla om löpning"

Hej grabbar 🙂

Såhär e läget:
Jag ska tävlingsspringa 3000 om ca 3månader.

Jag är inte heeelt nybörjare, men är ingen van löpare (har hatat och undvikit löpning så gott jag kunnat, det är grym ångest för mig detta, eg enbart mentalt). Jag försöker spr

Från 15 till 12min på tre månader låter tyvärr omöjligt, men jag föreslår att ett av passen är 10x400m med 1min vila och de andra två 6-8km i ganska hög och jämn fart men inte riktigt max, så får vi se hur långt du kommer. Självklart uppvärmning innan, oc

12