Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning9 mil löpning för "nybörjare"
You need to log in to create posts and topics.

Jag har nyligen bestämt att jag och en vän ska springa mellan två städer, en sträcka på cirka 9 mil. Planen är att lägga en hel dag då vi inte vet hur lång tid det kommer ta med pauser m.m. Jag springer normalt ca 4 pass i veckan + ett par pass styrketrän

Spännande. Ett tips är att då och då lägga in dubbla långpass, tex 2-3 mil på lördag eftermiddag och lika långt på söndag förmiddag. Det bygger bra uthållighet.

Träna på att springa långsamt (mjukt och försiktigt). Speciellt fotinsättningen ska vara mjuk. Det är mycket bättre att springa 7 min/km hela vägen än att hålla 6 min/km i 4 mil och gå resten. Träna på att äta och dricka under passet.

Jag ställde upp på

Super cool! Between which two cities?

My thoughts:

Maybe try out a 6 hour ultra and see how far you can push yourself in "safe conditions" (with support, drinks, opportunities to back out etc) as part of your training. Get a taste for how your body reac

Camilla, det är mycket lättare att springa ultralångt än folk tror. Tricket är som Stina skriver att springa mycket långsammare än man brukar. Du kan behöva vänja dig vid att långsamt på ett skonsamt sätt. Många springer för kraftfullt och det straffar si

Det heter Partygruppen 😉

60km kanske kunde vara något? Till att börja med, du slipper vara köra hela vägen själv utan kan springa med rutinerat folk som gärna delar med sig av sina erfarenheter och det är en bra runda med gott om stationer längs vägen:

För själva niomilaturen är det bra att ha rekat matställen, toaletter och "nödutgångar".
Bensinmackar och hamburgerställen är perfekta, men en och annan ICA duger också bra, eller kanske en vanlig restaurang som belöning efter 60-70 km.
Tåg- eller busstat

Tack för alla tips!
Jag springer inte själv utan med en kompis, och ytterligare två kompisar har lovat att ställa upp och möta upp regelbundet så att vi slipper släpa på för mycket prylar! Sträckan är mellan Karlskrona och Kalmar och vi hade väl tänkt rek

Visa gärna intresse i tråden jag länkade, så Peter som anordnar vet på ett ungefär hur mycket tomtar han behöver köpa 🙂

Banan är upplagd så att det ska gå att köpa saker längs vägen på bensinmackar och snabbmatshak, men de flesta har nog något litet me