Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonAerobåge eller inte?
You need to log in to create posts and topics.

Jag är ny i triathlonsammang och ser mig framför allt köra sprindistanser den närmsta tiden. Är det värt att satsa på aerobågar (köpa och träna) om man bara ska köra sprint? I sprint kör man inte sällan i tätortsmiljö eller strax utanför. Det är åtminston

På två mil hinner man uppskatta en tempobåge ordentligt

Det kan ge dig ca 3 km/h högre snitt, fart är kul. Sprinttävlingar brukar inte gå runt torget så du kommer ligga i aeropos. nästan hela tiden.

Helt klart värt det, men varför bara sprint, gillar du inte att cykla? 😉
Sprint är ju stenhårt, mjölksyra från

Tack för input!
Jodå, jag gillar att cykla. Mycket! Det är det jag främst hittills har gjort. Det är simningen som begränsar mig till sprint. Jag simmar för långsamt och blir för trött för att resten av loppet ska bli kul. Måste få till simningen först, k

Jag körde med fultempo förra året och tyckte det var helt ok, sadeln så långt fram det går och på med pinnarna. Mina pinnar stack bak en bit för att få till en vettig position, men man vänjer sig efter 2-3 turer.

provkör på en hyffsat bilfri väg, kan upplevas som lite vingligt i början men man vänjer sig väldigt snabbt.

Förutom tempopinnar kan en fast-forward sadelstolpe vara bra för att få till bra position:
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=PROF0001r&avd=

Mer i tråden http://www.funbeat.net/discussion/show.aspx?ThreadID=547780

Om man är mer brydd om sin budget än estetiken, kan man också ta vilken (lagom mycket) bockad(e) sadelstolpe som helst och sätta på den bakochfram. Eller, om man är väldigt händig (och kommer ihåg lite euklidism från högstadiet), så kan man såga ur en kil

Dock finns det en del stolpar som inte kan användas bakofram, pga begränsning i vinklingen på sadeln

Hur funkar det att sätta på en aerobåge på en vanlig landsvägshoj? Ingen tempocykel med andra ord. Vad ska man tänka på? Går det på alla styren? Märke? Prisklass mm...