Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonAerobåge eller inte?
You need to log in to create posts and topics.

Pavid:
Det är just det som diskuteras ovan.

hur är det tvärt om? dvs tempo cykel med bockstyre? låter som en bättre lösning..

Bättre för vadå? Vad är poängen med det?

Om man vill köra lopp som man får ligga på rulle(vilket det ju lutar mer och mer åt) eller träna med cykelklubbar, vänner etc i klunga. Det jag menar är en sån lösning som man hade på den gamla tiden, då tempo cyklarna hade liknande bockstyre med ett tem

Men det känns som de flesta som ställer frågan har en linjecykel som man vill göra mer aero mha clip-on-bågar, ev sadelstolpe osv. Har man ingen cykel alls är det kanske en annan fråga.

Men jag är fortfarande inte helt säker på att jag förstår fördelen m

Jag utgår att man inte har någon cykel och ska köpa en ny. Har själv en mtb och en cross så det käns lite fel att köpa en racer då jag kan köra med crossen (full racer geometri). Men jag vill ju tävla med en riktigt snabb cykel på sprint loppet där man få

Aero båge och ffa stolpe funkar ju alltid fint, bara att skita i att ligga i bågarna när man kör med polare.

Funderar dock på hur det är i Sprint tävlingar, är det så att i de flesta tävlingar kör man med drafting eller är det utan?. Vilka regler gäller

SVENSKA TRIATHLONFÖRBUNDET TÄVLINGSREGLER

5.5.9 JSM/SM Sprintdistans skall arrangeras med drafting tillåten under cykelmomentet. JSM/SM Olympisk distans och
USM/JSM/SM/RM stafett kan arrangeras antingen med eller utan drafting tillåten

Tack för snabbt svar.

Så om man har som mål att ställa upp i SM i sprint, kan det då vara att tänka på att träna med vanlig racer iställer för tempo/ful tempo?.

Hur brukar det vara normalt på sprint tävlingar för motion?. Förstår att det ibland är okej

Det är fler tillfällen utan drafting än med, det är iaf min egen uppfattning. SM olympisk i år har drafting i tävlingsklass men inte i motion eller age-group. Så brukar det ofta vara på sprint.