Quote from Guest on 14 July 2010, 20:03Nu har jag skaffat min första racer, det blev en Merida Road Race 904 köpt av Anders på Tumba Cykelcenter i Tumba, jag satte ribban vid Shimano 105 och ca 10000:-. Gjort är gjort, den här cykeln är vad jag får dras med de närmaste åren eller till och med
Nu har jag skaffat min första racer, det blev en Merida Road Race 904 köpt av Anders på Tumba Cykelcenter i Tumba, jag satte ribban vid Shimano 105 och ca 10000:-. Gjort är gjort, den här cykeln är vad jag får dras med de närmaste åren eller till och med
Quote from Rasmus Olsson on 14 July 2010, 20:13På fråga 3 svarar jag Bruses sadelskola: http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=437639
På fråga 3 svarar jag Bruses sadelskola: http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=437639
Quote from Funbeat user on 14 July 2010, 20:18Lite tips på fråga 5. Tvätta cykeln, smörj...men framför allt, ha cykeln inomhus när du inte använder den.
Lite tips på fråga 5. Tvätta cykeln, smörj...men framför allt, ha cykeln inomhus när du inte använder den.
Quote from Funbeat user on 14 July 2010, 20:21Tack Bruse, jag har läst åtminstone delar av tråden och mitt kalkylerade värde stämmer bra överens med de inställningar jag vill ha på känsla, men vad gör jag när någon jag anser vara mer erfaren säger 1 cm annorlunda?
I och för sig ska vi ha en teknikträ
Tack Bruse, jag har läst åtminstone delar av tråden och mitt kalkylerade värde stämmer bra överens med de inställningar jag vill ha på känsla, men vad gör jag när någon jag anser vara mer erfaren säger 1 cm annorlunda?
I och för sig ska vi ha en teknikträ
Quote from Funbeat user on 14 July 2010, 20:225.) Det blir garaget och tvätt, men hur är det med kedjebytesintervaller?
5.) Det blir garaget och tvätt, men hur är det med kedjebytesintervaller?
Quote from Rasmus Olsson on 14 July 2010, 20:28Per, om han säger en cm så be om en förklaring. Det jag skriver är en grund. Det är din kropp som avgör, itne din kompis. Vill din kropp ha en cm, ge den det.
Per, om han säger en cm så be om en förklaring. Det jag skriver är en grund. Det är din kropp som avgör, itne din kompis. Vill din kropp ha en cm, ge den det.
Quote from Funbeat user on 14 July 2010, 20:37Jag höjde sadeln ca 1 cm under min första hemmatur men jag har än så länge ganska korta turer och vet inte följderna på längre sikt.
Får man goda råd är det svårt med argumentation om man vill något annat.
Jag höjde sadeln ca 1 cm under min första hemmatur men jag har än så länge ganska korta turer och vet inte följderna på längre sikt.
Får man goda råd är det svårt med argumentation om man vill något annat.
Quote from Funbeat user on 14 July 2010, 20:38En exakt inställning av en cykel för en viss person, går inte att räkna ut efter med räkneformler. I annat fall skulle alla personer med samma längd på kroppsdelarna, alla ha sin cykel lika inställd. Vilket inte är fallet.
Om man inte har några egna kun
En exakt inställning av en cykel för en viss person, går inte att räkna ut efter med räkneformler. I annat fall skulle alla personer med samma längd på kroppsdelarna, alla ha sin cykel lika inställd. Vilket inte är fallet.
Om man inte har några egna kun
Quote from Funbeat user on 14 July 2010, 20:44Markku och Bruse, ni som har eran sitthöjd per erfarenhet, hur skulle ni känna av att sitta 1 cm högre eller lägre?
Markku och Bruse, ni som har eran sitthöjd per erfarenhet, hur skulle ni känna av att sitta 1 cm högre eller lägre?
Quote from Rasmus Olsson on 14 July 2010, 20:47Jag märker skillnad om jag höjer eller sänker 2 mm! Verkar absurt, men så är det.
Så mitt råd är, ska du sänka eller höja, så gör små ändringar, typ 2 mm åt gången. Då vet du om du är på rätt väg.
Får väl tillägga, att trots mina tumregler i min egen ar
Jag märker skillnad om jag höjer eller sänker 2 mm! Verkar absurt, men så är det.
Så mitt råd är, ska du sänka eller höja, så gör små ändringar, typ 2 mm åt gången. Då vet du om du är på rätt väg.
Får väl tillägga, att trots mina tumregler i min egen ar