Quote from Guest on 20 June 2011, 08:23Hej, jag har sprungit lite nu och då i ca. 4 år. Är nu anmäld till lidingöloppet så det har blivit mer kontinuerlig träning de senaste månaderna. De jag undrar över är varför min puls är så hög, den har alltid varit det men varför? Det går inte särskilt f
Hej, jag har sprungit lite nu och då i ca. 4 år. Är nu anmäld till lidingöloppet så det har blivit mer kontinuerlig träning de senaste månaderna. De jag undrar över är varför min puls är så hög, den har alltid varit det men varför? Det går inte särskilt f
Quote from Funbeat user on 20 June 2011, 08:33Då kanske du har hög puls? Spelar ingen roll, jämför inte med andra helt enkelt.
Då kanske du har hög puls? Spelar ingen roll, jämför inte med andra helt enkelt.
Quote from Funbeat user on 20 June 2011, 08:41Jag har samma grej också, en lugn bensträckarrunda på 30 minuter och jag är uppe och smyger på runt 175-180 slag/min.
Så länge man inte mår dåligt av sin höga puls är det nog bara att köra, jag har inte trillat av pinn än så länge i all fall. 🙂
Jag har samma grej också, en lugn bensträckarrunda på 30 minuter och jag är uppe och smyger på runt 175-180 slag/min.
Så länge man inte mår dåligt av sin höga puls är det nog bara att köra, jag har inte trillat av pinn än så länge i all fall. 🙂
Quote from Funbeat user on 20 June 2011, 09:01Jag har också hög puls och det är något man får leva med helt enkelt, men för mig visade det sig även att jag hade ganska rejält mycket högre maxpuls än jag trodde vilket korrigerar det hela lite.
Du kanske kan hitta ett sätt att testa din maxpuls med oc
Jag har också hög puls och det är något man får leva med helt enkelt, men för mig visade det sig även att jag hade ganska rejält mycket högre maxpuls än jag trodde vilket korrigerar det hela lite.
Du kanske kan hitta ett sätt att testa din maxpuls med oc
Quote from Funbeat user on 20 June 2011, 09:32Zonindelningen utgår ju från ens maxpuls och är därför olika från individ till individ. Du har antagligen en högre maxpuls än de flesta, för tycker du att det är lätt så ligger du inte i din zon 5.
Zonindelningen utgår ju från ens maxpuls och är därför olika från individ till individ. Du har antagligen en högre maxpuls än de flesta, för tycker du att det är lätt så ligger du inte i din zon 5.
Quote from Funbeat user on 20 June 2011, 10:12Johan, vad hade du för maxpuls då? Sist jag hade den här diskussionen (inte här) fick jag ju minsann höra att det knappast gick att ha en maxpuls på över 220.
Tack för tips, jag ska ta och försöka testa maxpulsen framöver, man kanske får en chock. 😉
Johan, vad hade du för maxpuls då? Sist jag hade den här diskussionen (inte här) fick jag ju minsann höra att det knappast gick att ha en maxpuls på över 220.
Tack för tips, jag ska ta och försöka testa maxpulsen framöver, man kanske får en chock. 😉
Quote from Elias Engqvist on 20 June 2011, 11:16Att det inte går att ha högre puls än 220 kommer säkert från den felaktigt använda formeln: maxpuls = 220 - ålder. (Skulle den stämma skulle man ju inte vara född om man har maxpuls >= 220
Ibland talas det om en fysisk maxgräns som jag inte kommer ihåg
Att det inte går att ha högre puls än 220 kommer säkert från den felaktigt använda formeln: maxpuls = 220 - ålder. (Skulle den stämma skulle man ju inte vara född om man har maxpuls >= 220
Ibland talas det om en fysisk maxgräns som jag inte kommer ihåg
Quote from Funbeat user on 20 June 2011, 11:49Jag har kommit upp i en puls på 226-228 vid backinitervaller både på cykling och när jag sprungit!
Den där formeln är så skum... jag skulle alltså vara... -6 år?! 😉
Jag har kommit upp i en puls på 226-228 vid backinitervaller både på cykling och när jag sprungit!
Den där formeln är så skum... jag skulle alltså vara... -6 år?! 😉
Quote from Funbeat user on 20 June 2011, 12:33Nadja: Jag har runt 210 i maxpuls som jag har kunnat mäta upp själv, helt oventenskapligt ska väl påpekas. Innan hade jag som Christer påpekar felaktigt använt formeln han nämner och sedan justerat upp den allteftersom men det var inte förrän i backinterv
Nadja: Jag har runt 210 i maxpuls som jag har kunnat mäta upp själv, helt oventenskapligt ska väl påpekas. Innan hade jag som Christer påpekar felaktigt använt formeln han nämner och sedan justerat upp den allteftersom men det var inte förrän i backinterv
Quote from Funbeat user on 20 June 2011, 15:55Oj, wow! Vad skönt att det finns fler som jag och att höra allt annat ni skriver. Nu känns det inte längre lika jobbigt.
Oj, wow! Vad skönt att det finns fler som jag och att höra allt annat ni skriver. Nu känns det inte längre lika jobbigt.