Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningAndas åt båda hållen i crawl
You need to log in to create posts and topics.

12

Har lärt mig crawla och simma bättre i vuxen ålder och har tränat crawl i ca 1,5 år. Nu plötsligt har det blivit svårt att andas till vänster när jag crawlar. Höger går hur fint som helst!
För ett par månader sen brukade jag andas i tre-takt när jag simma

personlig tycker inte att det är en problem att andas åt ena sidan. jag andas i princip 99% till höger och bara till vänster under OW tälving när jag vill ser var de andra simmare är.

Utan att ser dig simma, det kan bero på att du har byggd upp en stark

Prova att simma några längder med tvåtaktsandning åt "fel" håll under varje simpass. Det handlar mycket om vana och övning, sen kommer det kännas mer normalt, även om "rätt" sida oftast kommer kännas enklast. Det är mitt tips!

Kolla om du kan sträcka fram båda armarna ordentligt. Du kanske har blivit stel i en axel eller något (eftersom det funkat förut?)

Tack för input!
Två saker har jag lagt märke till själv:
Jag vrider lättare nacken åt höger (lätta sidan) än åt vänster, så där finns kanske nåt att göra? Stretcha?
När jag ska andas till höger får jag bra "stöd" av den utsträckt främre armen, men på and

Jag har exakt samma problem. När jag ska andas åt "fel" håll så lyfter jag huvudet för högt och benen sjunker. Inget flyt alls i simningen.
Dock har jag börjat göra som Karin föreslog och det känns något bättre.
Jag försöker också andas tretakt när jag s

Lena> Jag upplever samma svårigheter som du med vänsterandningen. Nu tror jag att jag börjar komma på spåret med just min orsak till problemet. När jag vrider huvudet till vänster sida så sker ju samtidigt att jag drar bakåt med vänster arm, MEN i och med

Jag brukar alltid simma fyr-takt för att jag tycker det fungerar bäst för mig 🙂 Man kan inte säga att det ena är rätt och det andra är fel, man måste hitta det som fungerar bäst för en. Det enda jag kan rekommendera är helt enkelt att tvinga sig själv at

Jo det verkar tydligen vara en slags vana som måste in. Igår körde jag på hur fint som helst med tre-takt. Fråga mig inte varför det plötsligt släppte.

Filippa> Det är väl en god idé att kunna andas åt båda hållen när man simmar OW och kanske har vågor

Jo absolut 🙂 Trodde du menade i en vanlig bassäng, ursäkta.

12