Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningAndas åt båda hållen i crawl
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag roade mig på senaste simpasset med att prova att börja simma med "fel" hand (vänstern i mitt fall, och alltså streamline:a med fel hand underst) och det kändes så totalt mysko hela längden bara av den lilla skillnaden. Trettifem års övning på att börj

Nu har jag "tvingat" mig själv att gå ut bevkämlighetszonen och andas vänster. Och det funkar faktiskt! Gäller att helt enkelt påminna sig själv emellanåt, att jag fortfarande kan.

En grej som hjälper mig mycket med andningen har varit att köra armarna i "wide tracks" (googla Total Immersion).

Tänk två parallella rälsar som går på var sida av kroppen. Armen ska följa dessa hela tiden, alltså aldrig vara direkt framför huvudet. Geno

Visst är det en fin symetri i simmare som andast åt både höger och vänster när man simmar frisim. Men är du starkare åt ena hållet tycker jag helt klart att du ska fokuser på att andas åt det hållet. Det viktiga är fortfarande att du har en bra hållning o

Även solen kan trilskas när det gäller OW-simning 😉

Tack alla för bra tips! (t+) (även om det inte var jag som startade tråden)

Man kan ju träna på att andas åt båda hållen även om man alltid andas två- eller fyrtakt. När jag gör det (i bassäng) brukar jag helt enkelt en av badhusets långsidesväggar och alltid andas i riktning mot den väggen. När jag simmar åt ena hållet har jag v

Göran> Du menar att det går snabbare att nöta in om man kör på ditt sätt än om man växlar precis varannat luftintag?

Spelar väl absolut ingen roll. 🙂 Men det verkade som att några tyckte att det finns en motsättning mellan att simma två- eller fyrtakt och att andas åt båda hållen, så jag gav ett enkelt exempel på hur man kan göra.

(Edit: Dessutom är mitt sätt tråkigt

12