Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningAndas fel? Sväljer luft?
You need to log in to create posts and topics.

Jag har försökt lära mig frisim under 6 månader och har lyckats simma 300 meter som längst när jag fick in ett flyt. Dock märker jag att det är uppenbarligen något jag gör fel när jag andas. Magen blir liksom uppblåst efter ett tag så det känns som jag sv

Då det är tråkigt att aldrig få svar så får du ett av mig :). Är dock ingen tränare så du får ta det för vad det är.

Teori:
Kanske andas du för ofta, om du tycker det är svårt med 3takt så prova lite 4takt istället.

Om du tycker att inandningen blir st

Jag läste inlägg men hann inte svara och jag sällan sök efter gamla tråder så bra att den kom upp i nyhetsflöde igen.

Två saker.

Blåsa upp en ballong inte blåsa ut ett ljus.

Prova 2-takt. Blåsa ut under vatten och vid varje höger eller vänster andas i

jag tycker också att det är svårt, sedan får man till det och så ändrar man armbågen lite och andningen är tillbaka på noll.. stålmannenövningen är jättebra, sök på enarmsdrillar på youtube..

kolla denna, från 1,30 blir det riktigt intressant.. som dykare är detta självklart men jag fattade inte det som simmare..

Jag ska tänka på detta nästa gång. Antar att jag inte tar i tillräckligt när jag blåser ut. Det kan vara knepet hoppas jag.

Jag har samma problem som du. Jag har märkt att jag lätt gör ett litet "svälj" efter varje gång jag hämtat luft. Så då sväljer man väl onekligen luft, och sen blir det fullt. Jag har löst det genom att försöka rapa i farten, då känns det bättre igen 🙂

Blås ut hårt genom näsan, precis innan du ska andas in. Alltså på vägen upp mot ytan. Då får du ut all luft och kan ta in ny.

Aha!
Det är med att fnysa med näsan precis innan man andas funkade rätt bra. känns helt klart som att man får ut mer luft och inte behöver anstränga sig lika mycket när man skall andas in. Detta skall jag jobba vidare på.

Ja, det tipset hjälpte mig också.
Andningen är fortfarande efter sex månader i särklass största problemet. Jag upplever att det är långt upp till ytan... Jag har också svårt att få till det med bara halva munnen ovanför vattnet, jag får in vatten. Men jag