Quote from Guest on 11 September 2012, 21:37Nybörjarfråga här!
Jag har kommit så långt i crawlet så att andningen går bra nu. Kan känna mig lugn och avslappnad och att jag ändå får tillräckligt mycket luft utan problem - om jag får andas i tvåtakt eller fyrtakt åt höger. Försöker jag andas åt vän
Nybörjarfråga här!
Jag har kommit så långt i crawlet så att andningen går bra nu. Kan känna mig lugn och avslappnad och att jag ändå får tillräckligt mycket luft utan problem - om jag får andas i tvåtakt eller fyrtakt åt höger. Försöker jag andas åt vän
Quote from Funbeat user on 11 September 2012, 21:47Det är väl som med näsklämma, att inte använda den... Bättre att göra rätt från början, dvs. lära sig andas "ojämnt" 🙂
Det är väl som med näsklämma, att inte använda den... Bättre att göra rätt från början, dvs. lära sig andas "ojämnt" 🙂
Quote from Funbeat user on 11 September 2012, 21:50Vad kommer jag att vinna som simmare på att lära mig andas i tretakt, det var liksom själva frågan? 🙂 En fördel jag kan se att kunna andas åt båda håll är ju vid OW-simning om vågor/vind är elaka från ena hållet... Men annars? Hur gör ni andra?
Vad kommer jag att vinna som simmare på att lära mig andas i tretakt, det var liksom själva frågan? 🙂 En fördel jag kan se att kunna andas åt båda håll är ju vid OW-simning om vågor/vind är elaka från ena hållet... Men annars? Hur gör ni andra?
Quote from Funbeat user on 11 September 2012, 22:04Sara; att du har svårt att andas till vänster beror antagligen på att du inte har samma kraft/hållning i din simning när du roterar till vänster. Öva på att simma "superman" övningen, dvs simma på sidan med höger arm framsträckt och vänster arm utmed krop
Sara; att du har svårt att andas till vänster beror antagligen på att du inte har samma kraft/hållning i din simning när du roterar till vänster. Öva på att simma "superman" övningen, dvs simma på sidan med höger arm framsträckt och vänster arm utmed krop
Quote from Funbeat user on 11 September 2012, 22:09Om jag som nybörjare spekulerar tror jag att ditt problem med ena sidan beror på att du inte roterar tillräckligt åt höger (ED. höger axel ned) Om det är så betyder det troligen att du roterar ojämnt, du ligger för platt på din högersida när du borde rot
Om jag som nybörjare spekulerar tror jag att ditt problem med ena sidan beror på att du inte roterar tillräckligt åt höger (ED. höger axel ned) Om det är så betyder det troligen att du roterar ojämnt, du ligger för platt på din högersida när du borde rot
Quote from Funbeat user on 11 September 2012, 22:22Anders: Tack. Att bli lång är min styrka... när man är 2m lång så är det lätt 😉
Anders: Tack. Att bli lång är min styrka... när man är 2m lång så är det lätt 😉
Quote from Funbeat user on 11 September 2012, 22:53Jag har simmat hela mitt liv med två-takt till höger.
Risk finns för axel problem när man ökar mängd.
När du simma OW är det en även större risk att du simma snett om en arm är starkare än de andra, eller om du har en djupare drag på en arm.
Jag kan an
Jag har simmat hela mitt liv med två-takt till höger.
Risk finns för axel problem när man ökar mängd.
När du simma OW är det en även större risk att du simma snett om en arm är starkare än de andra, eller om du har en djupare drag på en arm.
Jag kan an
Quote from Funbeat user on 11 September 2012, 23:12När jag var aktiv körde jag i princip bara 2 och 4 takt. Tränade på 3-takt och upplevde att jag aldrig fick ett bra flyt. Kan inte minnas att vi körde speciella övningar för att träna upp 3-takt förmågan. Det verkar ju som om det finns bra övningar om jag
När jag var aktiv körde jag i princip bara 2 och 4 takt. Tränade på 3-takt och upplevde att jag aldrig fick ett bra flyt. Kan inte minnas att vi körde speciella övningar för att träna upp 3-takt förmågan. Det verkar ju som om det finns bra övningar om jag
Quote from Funbeat user on 12 September 2012, 06:55För egen del så simmar jag snett vid tvåtakt.
Dessutom blir jag ojämnt trött.Fördelar med att kunna andas på båda sidor:
1. Lättare att simma rakt.
2. Jämnare belastning på kroppen, bättre utnyttjande av muskler. (men detta försvinner nog delvis om m
För egen del så simmar jag snett vid tvåtakt.
Dessutom blir jag ojämnt trött.
Fördelar med att kunna andas på båda sidor:
1. Lättare att simma rakt.
2. Jämnare belastning på kroppen, bättre utnyttjande av muskler. (men detta försvinner nog delvis om m
Quote from Funbeat user on 12 September 2012, 10:44Jag tycker Jonas L sammanfattar det bra. Som novis är det bra att få till en symmetrisk simning för att kunna utnyttja och fördela kraften jämnt. Då är det bra att köra 3 - eller 5- takt eller 2-2-3-2-2-3 alternerande med andning åt höger och vänster sida
Jag tycker Jonas L sammanfattar det bra. Som novis är det bra att få till en symmetrisk simning för att kunna utnyttja och fördela kraften jämnt. Då är det bra att köra 3 - eller 5- takt eller 2-2-3-2-2-3 alternerande med andning åt höger och vänster sida