Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelAndel anaerob pulstid i långlopp
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej, har cyklat cykelvasan med en garmin forerunner. Den loggade 56% av tiden i pulszon 5, dvs mellan 90-100 procent av maxpuls.

I vanliga träningspass brukar jag ligga mellan 10-25% i pulszon 5...

Maxpulsen är kollad dels med åldersregeln, dels i pre

Du vet uppenbarligen inte vilken din maxpuls är. 🙂

Jo, det är den bistra sanningen för det finns inga formler som funkar.

Visst maxpuls är ingen exakt vetenskap...i alla fall för en amatör som mig..men det känns i alla fall som en stor tidsandel i hög pulszon... eller?

Ja, men det beror ju på att pulszonen inte ligger där du tror.

Du lyckades kanske också komma upp i en puls över din max-puls under de där 56%? Formler avslöjar bara medelvärdet på befolkningen, och innebandy duger inte som maxpulstest, även om det känns skitjobbigt.

Låt oss ta en titt på de värden jag har...

ålder...42, snittpuls på 165 under drygt 3,5 timmar....
maxpuls under loppet 176...
tidigare uppmätt maxpuls 185...ger 90-100% 167-185 under 56% av loppet...Hur kan jag tolka detta.... hur hög maxpuls kan en 42-

En bit över 200 är inte ovanligt för en 42-åring.

Gissa inte - mät!

Om du hade 185 på cykelvasan tycker jag att du direkt kan avfärda 185 som din maxpuls. Att du träffade din maxpuls tyder på att den antagligen är minst 5 slag högre (jag tror egentligen ännu mer).

Att ligga över 90 % av maxpuls hälften av tiden håller j

Tack för bra svar.

Spinning tills man nästan ramlar av cykeln (184) eller högintensiv innebandymatch (185) verkar inte ge tillräckligt bra indikation på maxpuls...Andra "metoder" för att skrämma upp pulsen mottages tacksamt...

Springa i en inte allt för brant uppförsbacke några gånger. Första gångerna kommer du inte att komma upp i maxpuls, men efter några rundor som du tar i tills du mår dåligt på så kommer du nog att hamna rätt till slut. Det vill till att ha tjockt pannben.

12