Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningAndning crawl
You need to log in to create posts and topics.

12

Hade min första crawllektion igår(någonsin) och känner mig lite nerslagen. Fattar ju att sånt här tar tid men på en timmes lektion lyckas jag inte få till en enda korrekt andning. Jag försökte luta huvudet åt sidan men fick inte in luft, bara vatten 🙁 Ti

Vad sa din simlärare?

Sa de inte på simlektionen hur du skulle öva?

Själv tycker jag att detta är nyckeln:

- Hitta balansen i vattnet. Lär dig ligga i balans i vattnet och rotera upp på rygg för att andas. När du kan det blir det lättare att rotera upp för att "bara" andas.

Hon visade bara med huvudet hur jag skulle göra, men det blev bara kallsup för mig när jag försökte..
Men nyckeln verkar ju vara att jag ska öva att vara rak och spänd i kroppen så att jag inte har så långt upp till ytan när jag ska andas tror jag..

Tack för filmklippen!

Spänd i kroppen är kanske inte riktigt känslan, du ska hålla ihop kroppen och vara stabil i bålen, men du ska ju kunna hitta en avslappnad balans i vattnet. Inte kämpa för att flyta, utan hitta en känsla där du har en balans genom kroppen. Just att öva på

Oroa dig inte. Jag hade min första lektion för ett halvår sedan och tänkte då att det här kommer aldrig i livet att gå. Jag kunde på sin höjd ta mig 15 meter då. Nu efter ett halvår har jag fortfarande inte lärt mig helt och hållet, men jag har ändå kommi

När jag började på crawlkurs i höstas hade jag samma problem. När jag vred huvudet åt sidan så var där bara vatten.

Mitt problem var att mina armar var vinklade för mycket mot botten (jag grävde mig neråt istället för framåt) och så fort jag lyfte armar

Tack för peppen! Det känns skönt att höra att det inte bara är jag som haft problem med andningen.. Ska verkligen fokusera på det här med att inte åka ner för långt under vattenytan igen och jag kör säkert också för mycket "grävande" med mina armar..
Koll

Jag är inne på min 2 termin med crawl-kurs.. och det ær først nu det börjar släppa för mig! 200meter i sträck funkar, men då är pulsen skyhøg... Och jag är förvånad över hur jäkla svårt det är.. och vilken kondition som man inte är van vid. Men tycker man

12