Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningAndning vid frisim igen......
You need to log in to create posts and topics.

12

Det tar ibland ett tag innan pusselbitarna faller på plats......

Idag kom jag plötsligt på att tränaren sagt att när man dragit efter luft, vänt ner huvudet - SÅ HÅLLER MAN ANDAN - släpper ut, vänder upp huvudet och hämtar ny luft.

Gör ni så, håller inn

Hur man gör med utblåset i simningen är väldigt individuellt. Gör det som känns bekvämast. Pröva lite olika varianter om du är osäker. Själv så gör jag som din tränare. Håller in någon sekund innan jag börjar blåsa ut, precis som din tränare säger.

Personligen känns det bättre att hålla andan något armtag innan jag börjar blåsa ut. Min simtränare sa att man gör som man vill. Det viktiga är att luften är ute innan man tar nästa andetag.

Jag håller oxå andan ett armtag och sedan släpper jag ut luften genom näsan så långsamt som möjligt...

Tydligen kan man lura kroppen att inte andas genom att andas ut långsamt, panikkänslan blir mindre...

Alltså, tur min jobbarkompis tvärsöver korridoren har semester idag, för här sitter jag och simmar torrsim vid skrivbordet! Ja, inte sjutton vet jag hur jag gör egentligen om jag inte testar! 😀

Jag simmar nästan uteslutande tretakt, dvs. inandning var t

"Jag håller oxå andan ett armtag och sedan släpper jag ut luften genom näsan så långsamt som möjligt..."

Hur hinner du få tillräckligt med syre med den metoden?

Jag brukar ha högre puls när jag simmar än jag springer. Det borde betyda att jag förbrukar

Man får mer flyt i simningen med 3-takt vilket gör att man får upp farten och därmed upp kroppen mot vattenytan. Då minskas vattenmotståndet och varje armtag blir inte lika tungt samt att det går snabbare.

2-takt är överlägset 3-takt för min del. Om jag kör 3-takt så minskar prestandan pga. att jag inte får tillräcklig syretillförsel, dessutom så...

...Duger det åt Grant Hackett så duger det åt mig! 🙂

På tävling blir det tvåtakt. I synnerhet om det blåser. För det går ju inte att andas mot vågorna. Men man måste ändå lära sig andas åt båda hållen... Mina små muskler behöver kanske inte lika mycket syre som dina, Fredrik, så då räcker tretakt. 😉

TACK SARA!!!!

Det är naturligtvis därför jag har så svårt att lära mig frisim!!!

Jag var rädd att det var min usla kondis, men det är naturligtvis alla musklerna som
kräver en massa syre!

Den ursäkten skall jag vårda ömt och ta fram vid lämpliga tillf

12