Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningAnfallen av rovfågel
You need to log in to create posts and topics.

12

Skulle prova en ny väg i början av mitt långpass idag för framtida löppass jag fått tips om.
De första 3 km har sprungit massa gånger och sedan vänt. Nu skulle jag fortsätta ut på ängen mot dungen 400 meter längre fram och ned mot bäcken och över bron. A

Medelstora handeldvapen är bra mot attackerande rovfågral annars... M-hmmm

mvh
-jesper

Har bara för mig att de är fridlysta? Häckar den i närheten så ta en annan väg ...

Den hade med all säkerhet ungar i närheten och då spelade ditt beteende mindre roll. Mer instinkt i den fågeln än i dig så det bästa var att avvika från platsen och låta fågeln fortsätta med sitt vakande.

Funderar på om det finns någon man kan ta kontakt med som ansvarar för skyddet för rovisar?
Naturvårdare på länsstyrelsen eller liknande.

Var i sverige sprang du nånstans - det är tidigt för de flesta rovfåglar att ha ungar nu - *letar förtvivlat i mitt minne efter någon som häckar så här tidigt*

Det brukar vara ugglor som är hårdast på att försvara sina ungar mot människor. Slagugglor och hökugglor till exempel. En orienterare i min klubb kom en gång tillbaka från skogen med blodig rygg och sönderriven tröja efter att en uggla på ett ganska tydli

Ja, det kan stämma ja. Dom häckar rätt tidigt också. Kan nog ha ungar redan t.o.m.

Christer@
Jag sprang i Alafors ca 3 mil nordost om Göteborg i Göta Älvdalen.

Är inte direkt fågelkunnig, men för mig upplevdes den definitivt som en rovfågel, men kunde mycket väl varit en stor uggla. Aggresiv som fasiken var den i vart fall.

Det finns faktiskt Berguv på västkusten (projekt berguv släppte ut fåglar där på 60-70-talet tror jag) Den är STOR. Annars är ju kattuggla den vanligaste ugglan även där och på nära håll kan den nog upplevas stor. Den kan säkert anfalla också om man komme

12