Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelAntal växlar?
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej! Jag ska köpa cykel, den första på länge. Hur många växlar behöver jag? De flesta verkar ha 24 vxl men jag tänker att 7 borde räcka? Ska cykla till jobbet 8 km enkel väg och så testa på Tjejvättern i sommar. Har kikat på hybrider av olika slag. Hoppas

Hej

Vad som är ett måste är väldigt relativt. Vi ska hålla i minnet att stora etapplopp fram till 1930 talet kördes på oväxlade tunga cyklar, på dåliga vägar, i snitthastigheter som vardagsmotionärer i dag sällan kommer upp i. Visserligen var man flitig

5 framåt och 1 bakåt räcker.;)

Tack för bra tips!
Jag ska ta mig en funderare kring vad som blir min huvudsakliga cykling. Nu i början troligtvis vardagscykling genom stan till jobbet. Tillsammans med lite grusväg tror jag.

Finns några märken att rekommendera?

Jag ser Nishiki på väga

Nån av dom blir utmärkt

Hellre Scott och TREK än Nishiki.

@ David,
Skulle du vilja utveckla varför inte Nishiki jmf med Trek?
Jag är bara nyfiken, för jag är dåligt insatt i dessa märken ändå men trodde de var rätt likvärdiga.

Scott försöker väl däremot ligga på lite bättre grejer oavsett utan att vara top o

Tunga och tråkig geometri.

@ Anna: har man en tight budget så kan man inte vara jättekräsen, men räkna på vad du kan lägga och gå till din lokale cykelhandlare och hör vad de har att erbjuda.

Se upp med billighetsmärken som Yosemite, Bussetti och annat skräp som finns på Biltema,

Undvik också cykelringen när det gäller cykelköp.

12