Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningAntiinflammatoriskt mot skada
You need to log in to create posts and topics.

På Wikipedia står det "Inflammation is a protective attempt by the organism to remove the injurious stimuli as well as initiate the healing process for the tissue." Det låter ju mest som något positivt.

Så om man på grund av en träningsskada fått en lok

För att slippa smärtan, svullnaden, etc som upplevs som besvärande.

På samma sätt som att man ska ta en huvudvärkstablett mot lätt huvudvärk orsakad av att man druckit för dåligt, istället för att dricka. Eller ta sömnpiller istället för att följa livsst

korta drag...en svullnad ger ett ökat lokalt tyck. Det ökade trycket förorsakar smärta och försämrad läkning i form av nedsatt cirkulation lokalt.

EDIT: Man ger alltså antiinflammatorisk behandling tex NSAID-läkemedel för att förhindra svullnaden genom

Ibland vet kroppen inte riktigt sitt eget bästa heller, den tar liksom i _för_ mycket. När en lätt inflammation stimulerar läkningen kan en (i sammanhanget) för kraftig hämma den, som sagt ovan. Lite feber försvårar för bakterierna att föröka sig, kraftig

Jag tolkar era inlägg hittills som att om man bara har en lindrig skada med vidhängande inflammation, är det inte nödvändigtvis någon fördel att ta inflammationshämmande medel.

Golli: Har prostaglandin någon skadlig effekt? (Jag hittar inte mycket mer i

Lars: nej en av de signalsubstanser orsakar inflammationssymtomen smärta, svullnad, rodnad, värmeökning och under normala förhållanden fungerar det akuta inflammatoriska svaret som ett skydd för kroppen och befrämjar läkning men vid en idrottsskada så min