Quote from Guest on 13 March 2009, 12:52Jag är nybörjare och har funderat på en sak.
Det verkar som om jag simmar mer avslappnat, får bättre kraft (bättre armtag under ytan) och längre armtag om jag simmar lite mer som en "väderkvarn"(ovanför ytan) och ej tänker så mycket på höga armbågar och
Jag är nybörjare och har funderat på en sak.
Det verkar som om jag simmar mer avslappnat, får bättre kraft (bättre armtag under ytan) och längre armtag om jag simmar lite mer som en "väderkvarn"(ovanför ytan) och ej tänker så mycket på höga armbågar och
Quote from Funbeat user on 13 March 2009, 13:02Att simma som en väderkvarn sliter mer på axlarna samt att man får sämre rotation. Med sämre rotation får man ett sämre drag under vattnet.
Att simma som en väderkvarn sliter mer på axlarna samt att man får sämre rotation. Med sämre rotation får man ett sämre drag under vattnet.
Quote from Funbeat user on 13 March 2009, 14:03Alla behöver ju inte ha Popovsåterförning, men det viktigaste tror jag är att det är armbåden som leder återföringen, inte handen! (Har själv svårt för det).
Men armbåden ska gå i en cirkel i längdriktiningen så axeln kommer fram ordentligt, annars lägge
Alla behöver ju inte ha Popovsåterförning, men det viktigaste tror jag är att det är armbåden som leder återföringen, inte handen! (Har själv svårt för det).
Men armbåden ska gå i en cirkel i längdriktiningen så axeln kommer fram ordentligt, annars lägge
Quote from Funbeat user on 22 March 2009, 21:42Näh, det är noll betydelse om armbågen ligger högt. Själv brukar jag bara slänga fram armen. Kolla hur sprintersimmarna gör! Orsaken till att man traditionellt rekommenderat hög armbåge är att det ansetts göra att man automatiskt håller hög armbåge i armt
Näh, det är noll betydelse om armbågen ligger högt. Själv brukar jag bara slänga fram armen. Kolla hur sprintersimmarna gör! Orsaken till att man traditionellt rekommenderat hög armbåge är att det ansetts göra att man automatiskt håller hög armbåge i armt
Quote from Funbeat user on 22 March 2009, 22:04Hög armbåge förbättrar ofta rotationen. Är en bra övning för att få till den. Sen blir det ju automatiskt att man inte har armbågen superhögt när man simmar på tävling.
Hög armbåge förbättrar ofta rotationen. Är en bra övning för att få till den. Sen blir det ju automatiskt att man inte har armbågen superhögt när man simmar på tävling.
Quote from Håkan Öhling on 24 March 2009, 19:00Marcus, nu är du allt ute och cyklar. Man kan inte jämföra sig med sprinters - de klarar otroligt hög mjölksyra och är dessutom helt slut efter 45 sek. Vill man simma längre än så, så tjänar man på att ha göra rätt rörelse. Titta istället på alla som simm
Marcus, nu är du allt ute och cyklar. Man kan inte jämföra sig med sprinters - de klarar otroligt hög mjölksyra och är dessutom helt slut efter 45 sek. Vill man simma längre än så, så tjänar man på att ha göra rätt rörelse. Titta istället på alla som simm
Quote from Funbeat user on 24 March 2009, 20:05Right. Tvärtom sparar man ju energi om man inte försöker på konstgjord väg ha hög armbåge. Dessutom går det inte att ha nån juniorsimteknik med våtdräkt det blir med våld att bara slänga fram armarna.
Right. Tvärtom sparar man ju energi om man inte försöker på konstgjord väg ha hög armbåge. Dessutom går det inte att ha nån juniorsimteknik med våtdräkt det blir med våld att bara slänga fram armarna.
Quote from Funbeat user on 24 March 2009, 23:14Förstår hur du tänker Marcus men håller inte riktigt med. Om man bara slänger fram armen får man sämre vattenläge och varje armtag blir jobbigare pga vattenmotstånd.
Popov hade en riktigt fin återföring av armarna.
Förstår hur du tänker Marcus men håller inte riktigt med. Om man bara slänger fram armen får man sämre vattenläge och varje armtag blir jobbigare pga vattenmotstånd.
Popov hade en riktigt fin återföring av armarna.
Quote from Funbeat user on 25 March 2009, 20:13Varför skulle man få sämre vattenläge om man för handen i vattnet på rätt sätt och genomför armtaget på rätt sätt?
Varför skulle man få sämre vattenläge om man för handen i vattnet på rätt sätt och genomför armtaget på rätt sätt?
Quote from Funbeat user on 25 March 2009, 22:17Inte för att vara petig men kom inte och använd "rätt sätt" om din teori. Det blir ledande frågor du ställer.
Det jag menar är att med en böjd arm med handen lite närmare kroppen (likt Popov) får man till en bra rotation där ena axeln kommer över vatteny
Inte för att vara petig men kom inte och använd "rätt sätt" om din teori. Det blir ledande frågor du ställer.
Det jag menar är att med en böjd arm med handen lite närmare kroppen (likt Popov) får man till en bra rotation där ena axeln kommer över vatteny