Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelAsfalt på ramen
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag cyklade i veckan på en nyasfalterad väg med resultatet att asfalt fastnade på ramen. Har svårt att får bort "kletet". Har ni något tips om hur jag bäst jag får cykeln asfaltsfri?

Avfettningsmedel från macken bör fungera.

Jupp, avfettningsmedel som används i vissa tvätthallar är bäst. Fast det brukar innebära en hel del gnidande ändå...

/F

Jag råkade ut för samma sak förra sommaren, och sedan dess väntar jag alltid ut en nyasfalterad cykebana ett dygn innan jag vågar cykla på den.

Avfettning funkade bra för att få bort det värsta, men sedan var det ändå ett tunt lager kvar, irriterande och

Tvätta med diskmedel, sedan ett bra bilvax eller cleaner först. Rubbing i värsta fall.

Lacknafta har funkat mot asfaltfläckar för mig.

Asfalts- och tjärfläckar tar du lättast bort med med en så kallad kallavfettning (naftabaserade) och inte de populärt kallade naturavfettningarna (alkaliska) som finns, de är bättre till "lättare" smuts.

.

Bensin

Det finns ett speciellt avfettningsmedel på mackarna som löser tjära. Heter förmodligen nåt i stil med tjärlösande avfettningsmedel. Har använt det själv med strålande resultat.

12