Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Funderar på att hoppa på ett träningsprogram med olika sorters pass 4-5 gånger i veckan där träningsmängden/intensiteten ökas progressivt.

Men hur göra om man blir förkyld/skadad etc. och är bort en eller två veckor från träningen. Det kan väl knappast

Allt hänger såklart på hur mycket du har tappat.

När du är frisk springer du ett par pass i lugn, bekväm och kravlös längd och fart för att komma igång igen. Kör sedan samma kvalitétspass som nån vecka innan du blev sjuk. Härefter bör du ha en ganska d k

Men alla program har ju inbyggt att man inte kan följa dem slaviskt, för hur stor är sannolikheten att inget avbrott kommer emellan. Vad man däremot inte ska göra är att träna ikapp programmet. Så några dagars avbrott är det att bara haka på programmet ig

Ett citat från den kloke Hudson som förordar att man skriver sin plan med blyertspenna:

"A training plan in just that: a plan. It is not a set of laws, commandments, or marching orders that you must live and die by and never deviate from. Your training

Tack för kloka synpunkter. Hudson har nog helt rätt...

Men fortfarande kan jag tycka om att ha en träningsplan och känna ett visst "tvång" att ta mig ut på jobbiga pass även när jag inte är speciellt motiverad. Utan en plan hade jag stannat i tv-soffan mycket mer ofta än jag gör nu 😉