Quote from Guest on 30 September 2014, 16:26Jag gör något fel och har alltid gjort det...
Jag hänger för tungt på händerna och får ont och domningar.
Detta har jag alltid haft problem med, även som ung cyklist med överjävligt stor bålstyrka.Jag kan helt enkelt inte förstå hur man kan hindra krop
Jag gör något fel och har alltid gjort det...
Jag hänger för tungt på händerna och får ont och domningar.
Detta har jag alltid haft problem med, även som ung cyklist med överjävligt stor bålstyrka.
Jag kan helt enkelt inte förstå hur man kan hindra krop
Quote from Funbeat user on 30 September 2014, 16:36Jag slår säkert in öppna dörrar men jag föreslår en bikefit så du kan få professionell hjälp att få en bekvämare position och mindre belastning på händerna.
Jag slår säkert in öppna dörrar men jag föreslår en bikefit så du kan få professionell hjälp att få en bekvämare position och mindre belastning på händerna.
Quote from Funbeat user on 30 September 2014, 16:59Tänk på att det utöver coren kan finnas ytterligare en omständighet som orsakar domningar, nämligen s.k. karpaltunnelsyndrom. Låter mycket troligt om du faktiskt har stark bål o är vältränad. Googla på det.
Skall själv operera ena handleden nu på måndag.
Tänk på att det utöver coren kan finnas ytterligare en omständighet som orsakar domningar, nämligen s.k. karpaltunnelsyndrom. Låter mycket troligt om du faktiskt har stark bål o är vältränad. Googla på det.
Skall själv operera ena handleden nu på måndag.
Quote from Funbeat user on 30 September 2014, 19:46Förutom syndromet kan domningar i händerna bero på att nerverna i nacken ligger i kläm när man cyklar och böjer upp huvudet statiskt under längre tid.... just sayin 😉
Förutom syndromet kan domningar i händerna bero på att nerverna i nacken ligger i kläm när man cyklar och böjer upp huvudet statiskt under längre tid.... just sayin 😉
Quote from Funbeat user on 30 September 2014, 21:09Man måste inte nödvändigtvis göra en bikefit, ganska mycket går att prova och känna sig fram till själv. En mer upprätt ställning kan hjälpa och går att ordna enkelt genom att flytta ner ev. spacers så att alla är under styrstammen. Att vända på styrstamm
Man måste inte nödvändigtvis göra en bikefit, ganska mycket går att prova och känna sig fram till själv. En mer upprätt ställning kan hjälpa och går att ordna enkelt genom att flytta ner ev. spacers så att alla är under styrstammen. Att vända på styrstamm
Quote from Funbeat user on 30 September 2014, 21:19Så, Staffan S, du utesluter alltså nervkläm? En mycket, mycket vanlig åkomma.
Så, Staffan S, du utesluter alltså nervkläm? En mycket, mycket vanlig åkomma.
Quote from Funbeat user on 1 October 2014, 08:28Hej på er och tack för förslag och tips!
Jag kan möjligen ha nervkläm som orsakar domningar och japp, hålla upp nacken gör det ju inte bättre.
Men, jag känner också att jag lutar ganska tungt på händerna. Jag har läst och hört att man faktiskt skall kun
Hej på er och tack för förslag och tips!
Jag kan möjligen ha nervkläm som orsakar domningar och japp, hålla upp nacken gör det ju inte bättre.
Men, jag känner också att jag lutar ganska tungt på händerna. Jag har läst och hört att man faktiskt skall kun
Quote from Tobias Barkman on 1 October 2014, 08:42Anders, är det vanligt att man har en nerv i kläm men endast känner av det när man cyklar?
Nervinklämningar, ex. karpaltunnelsyndrom eller klämning av ulnaris, brukar väl vara ganska märkbart och handikappande även i vardagen.
Anders, är det vanligt att man har en nerv i kläm men endast känner av det när man cyklar?
Nervinklämningar, ex. karpaltunnelsyndrom eller klämning av ulnaris, brukar väl vara ganska märkbart och handikappande även i vardagen.
Quote from Funbeat user on 1 October 2014, 09:14Alltså, menar inte att bikefit, sitta rätt, stark core, bra handskar osv. är fel om man upplever domningar, absolut tvärt om. Mitt inlägg vara att påtala att karpaltunnelsyndrom skulle kunna vara en orsak till domningar, särskilt om du har en stark coremu
Alltså, menar inte att bikefit, sitta rätt, stark core, bra handskar osv. är fel om man upplever domningar, absolut tvärt om. Mitt inlägg vara att påtala att karpaltunnelsyndrom skulle kunna vara en orsak till domningar, särskilt om du har en stark coremu
Quote from Funbeat user on 1 October 2014, 09:35Trist att höra att du haft så stora problem Anders. Hoppas operationen fixar allt snabbt.
Att cykla en mil eller två är inget bekymmer för mig, jag flyttar runt händerna hela tiden. Jag har funderat på om pinnar och armbågsstöd skulle vara en bra ide om
Trist att höra att du haft så stora problem Anders. Hoppas operationen fixar allt snabbt.
Att cykla en mil eller två är inget bekymmer för mig, jag flyttar runt händerna hela tiden. Jag har funderat på om pinnar och armbågsstöd skulle vara en bra ide om