Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelBålstyrka cykel
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag gör något fel och har alltid gjort det...

Jag hänger för tungt på händerna och får ont och domningar.
Detta har jag alltid haft problem med, även som ung cyklist med överjävligt stor bålstyrka.

Jag kan helt enkelt inte förstå hur man kan hindra krop

Jag slår säkert in öppna dörrar men jag föreslår en bikefit så du kan få professionell hjälp att få en bekvämare position och mindre belastning på händerna.

Tänk på att det utöver coren kan finnas ytterligare en omständighet som orsakar domningar, nämligen s.k. karpaltunnelsyndrom. Låter mycket troligt om du faktiskt har stark bål o är vältränad. Googla på det.
Skall själv operera ena handleden nu på måndag.

Förutom syndromet kan domningar i händerna bero på att nerverna i nacken ligger i kläm när man cyklar och böjer upp huvudet statiskt under längre tid.... just sayin 😉

Man måste inte nödvändigtvis göra en bikefit, ganska mycket går att prova och känna sig fram till själv. En mer upprätt ställning kan hjälpa och går att ordna enkelt genom att flytta ner ev. spacers så att alla är under styrstammen. Att vända på styrstamm

Så, Staffan S, du utesluter alltså nervkläm? En mycket, mycket vanlig åkomma.

Hej på er och tack för förslag och tips!

Jag kan möjligen ha nervkläm som orsakar domningar och japp, hålla upp nacken gör det ju inte bättre.

Men, jag känner också att jag lutar ganska tungt på händerna. Jag har läst och hört att man faktiskt skall kun

Anders, är det vanligt att man har en nerv i kläm men endast känner av det när man cyklar?

Nervinklämningar, ex. karpaltunnelsyndrom eller klämning av ulnaris, brukar väl vara ganska märkbart och handikappande även i vardagen.

Alltså, menar inte att bikefit, sitta rätt, stark core, bra handskar osv. är fel om man upplever domningar, absolut tvärt om. Mitt inlägg vara att påtala att karpaltunnelsyndrom skulle kunna vara en orsak till domningar, särskilt om du har en stark coremu

Trist att höra att du haft så stora problem Anders. Hoppas operationen fixar allt snabbt.

Att cykla en mil eller två är inget bekymmer för mig, jag flyttar runt händerna hela tiden. Jag har funderat på om pinnar och armbågsstöd skulle vara en bra ide om

12