Quote from Guest on 15 January 2013, 12:55Jag har inte sprungit på väldigt länge. Men slutet på förra året beslutade jag att ta tag i det igen. Jag har som längst sprungit 10 km. Tjurruset.
Nu i år ska jag springa 10 km i maj, Helsingborg Springtime samt i september ska jag genomföra halvmaran.
Jag har inte sprungit på väldigt länge. Men slutet på förra året beslutade jag att ta tag i det igen. Jag har som längst sprungit 10 km. Tjurruset.
Nu i år ska jag springa 10 km i maj, Helsingborg Springtime samt i september ska jag genomföra halvmaran.
Quote from Funbeat user on 15 January 2013, 13:05Hej
Att varva löpning och gång i början är framför allt bra för senor, leder och ligament som behöver längre tid på sig att vänja sig vid belastningen än den tid det tar för muskler och kondition att byggas upp. Tips på träningsprogram kan du hitta t.ex.
Hej
Att varva löpning och gång i början är framför allt bra för senor, leder och ligament som behöver längre tid på sig att vänja sig vid belastningen än den tid det tar för muskler och kondition att byggas upp. Tips på träningsprogram kan du hitta t.ex.
Quote from Funbeat user on 15 January 2013, 13:12När jag började springa körde jag enligt C25K för att få en grund - det är upplagt med gå / spring intervaller. Det kanske är för lite för dig i början men det går ju att börja längre in i programmet. Efter 5 km tycker jag att det har gått betydligt lätt
När jag började springa körde jag enligt C25K för att få en grund - det är upplagt med gå / spring intervaller. Det kanske är för lite för dig i början men det går ju att börja längre in i programmet. Efter 5 km tycker jag att det har gått betydligt lätt
Quote from Funbeat user on 15 January 2013, 21:15Har du tränat något annat de senaste månaderna? Om du inte är helt otränad tycker jag du kan börja med 4-5 km i lätt löptempo/jogg och sedan successivt öka tempot när du fått in vanan. Om du är helt otränad är det nog klokt att börja varva gång och löpnin
Har du tränat något annat de senaste månaderna? Om du inte är helt otränad tycker jag du kan börja med 4-5 km i lätt löptempo/jogg och sedan successivt öka tempot när du fått in vanan. Om du är helt otränad är det nog klokt att börja varva gång och löpnin
Quote from Funbeat user on 15 January 2013, 22:09Fokus på att kunna vara ute längre och längre tid. Varva löp-jogg-gång. eftersom du inte har något tidsmål just nu är det målet "genomföra med ett leende på läpparna (åtminstone på målfotot) under maxtiden" som gäller antar jag. Se till att inte skada dig
Fokus på att kunna vara ute längre och längre tid. Varva löp-jogg-gång. eftersom du inte har något tidsmål just nu är det målet "genomföra med ett leende på läpparna (åtminstone på målfotot) under maxtiden" som gäller antar jag. Se till att inte skada dig
Quote from Funbeat user on 16 January 2013, 08:47Tack för era svar.
Det blir intervaller med gåvila.
Jag har ett program på 10 veckor men det har jag aldrig slutfört eftersom jag känt mig så pass bra igång att jag varvar intervaller med distans.
Det finns ju givetvis tider jag vill uppnå men är det rim
Tack för era svar.
Det blir intervaller med gåvila.
Jag har ett program på 10 veckor men det har jag aldrig slutfört eftersom jag känt mig så pass bra igång att jag varvar intervaller med distans.
Det finns ju givetvis tider jag vill uppnå men är det rim
Quote from Funbeat user on 25 January 2013, 14:25Iaf på något sätt passande till temat - hur gör man bäst för att komma upp till längre distanser igen (t.ex. från 5km till halvmara) och bli snabbare på de?
Springa (t.ex.) 5km regelbunden för att sen hålla distansen och öka tempot istället, gå upp till
Iaf på något sätt passande till temat - hur gör man bäst för att komma upp till längre distanser igen (t.ex. från 5km till halvmara) och bli snabbare på de?
Springa (t.ex.) 5km regelbunden för att sen hålla distansen och öka tempot istället, gå upp till
Quote from Funbeat user on 25 January 2013, 15:04För att fortsätta periodiseringsspåret: korta perioder.
Jobba varje vecka med snabbhet och långpass. Periodisera alternerad ökning av dessa båda.
För att fortsätta periodiseringsspåret: korta perioder.
Jobba varje vecka med snabbhet och långpass. Periodisera alternerad ökning av dessa båda.