Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelBörja träna landsvägscykling!
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Efter att ha suttit hemma lite för länge har jag tagit mig i kragen efter ett antal jogging turer som orsakat knäsmärtor bestämt mig för att jag vill börja cykla landsväg! Men jag har noll koll(verkligen noll koll).

Jag har vad jag förstått än så

I Örebro finns denna klubb: http://www.orebrocyklisterna.se/

Vad gäller val av cykel, så är jag inte tillräckligt kunnig för att ge råd, men om du blir medlem i klubben ovan så kan de säkert tipsa om bra cykelhandlare eller duktiga medlemmar.

Jag kan ve

Om vi bortser från inställningar o andra tvungna saker.
Personligen blev jag frälst på kadensmätare o pulsmätare.
När jag väl lärde mig kadensen så låg jag på +95.
i början blir man aaningen andfådd, men man lär sig.

Pulsmätaren lär du dig genom din egen

Vad har du för någon budget:)? Går hitta ganska mycket bra beg. cyklar på blocket.

Det viktigaste är att du har en cykel som passar din längd. Man mäter ramen. Har du fel storlek så kan du få ont i ryggen. Be om råd hos en kunnig cykelbutk är mitt bästa råd. Sedan finns det aluminium och kolfibercyklar. Kolfiber är bra om du ska cykla l

Vad har du för cykel idag? Jag vet att en racercykel behövs, men för att komma igång och lära sig hur växlarna fungerar och hur "det är att träna cykling" går det bra även med en hybrid eller något liknande. Så har du något sådant skulle jag rekommendera

Cykelklubb är bra

Begagnat är bäst.
Du ska gilla den och den ska passa dig i storlek, resten är mindre viktigt. Börja billigt, snart kommer du ändå att vilja ha något annat och då har du lärt dig vad du bör tänka på

Jag vet inte om man måste tänka att man ska byta upp sig så snabbt. Jag köpte min Columbus Pinta för 10 år sedan och det var inte förrän i somras jag köpte en triathloncykel. Men jag kör fortfarande på Pintan ibland, så om man hittar en cykel man gillar d