Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBäst-före-datum
You need to log in to create posts and topics.

12

Inte på löpare alltså men på löparskor. De anspråken, som var rätt livliga för 10 år sedan i alla fall, är de döda nu? Eller gör de sig fortfarande gällande? Jag har inte hört ett jota vare sig i diskussioner eller som argument i detaljhandeln på väldigt

När du säger det, så nej den har jag inte hört på ett tag. Fast nuera sliter jag ut skorna. Kanske de som köper springskor sliter ut skorna och de som bara har dem att gå omkring i köper andra sorter?

Det där är nog bara något, någon som vill sälja fler skor har hittat på. Möjligen kan det vara idé att byta om sulan blir sliten snett så att du belastar foten fel. Jag byter också bara om skorna går sönder.

Jag har en massa löparskor, vilket innebär att vissa par inte går så många mil per år. Vissa modeller har jag också bunkrat flera par av. Jag bryr mig inte om nåt "bäst-före" datum, och har inte heller märkt nåt åt det hållet eller heller hört nåt, for de

Jag känner ett par säljare av löparskor och de säger att det där inte är riktigt sant. Däremot tycker de att man ska byta ut skorna när de exempelvis påtagligt lutar/faller inåt eller utåt, eller när man själv känner att dämpningen gjort sitt. Visserligen

Det beror ju mest på underlaget. På asfalt vill man ha mer dämpning än i skogen.

Mina nästan nya skor med fin dämpning lämnade jag hemma för ett rejält långpass i terräng häromveckan. I stället tog jag hårt slitna (120 mil) skor som har bättre passform.

Jag springer både asfalt, lättare stig och grusväg med samma skor.
NB minimus Zero V2, en sko som är platt, inget stöd och tunn sula med mycket lite dämpning. Helt fantastiskt skön sko. Tyvärr tillverkas inte den längre så jag använder dem så länge det gå

Jag slutar använda skon då den inte känns skön längre - eller nån annan känns bättre - det är ändå det som räknas! Lätta skor, där tårna får plats och lite sula som skydd mot stenar, uppstickande rötter mm är det jag begär. Sen springer jag som sagt så lä

Den forskning jag läst om, där man testat skor med EVA-sula på riktiga löpare, verkar peka åt att skorna håller längre än angivet. Man har tydligen sett att det stötdämpande materialet främst mjuknar de första milen för att sedan vara ganska oförändrat. M

Jag kör med tämligen väldämpade skor vid träning (Asics Gel Foundation). När de börjar kännas "svampiga", ungefär som gamla fjädrar på en bil, byter jag ut dem. Största skillnaden blir precis som med hårdare fjädrar på bilen: en mer distinkt löpkänsla och

12