Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag finner resonemanget om mönsters effekt på grepp lite väl teoretiskt. Min praktiska erfarenhet är att grovt mönstrade däck, tex CX, har lättare att gräva sig igenom löv och få den där lilla livräddaren till grepp i kritiska ögonblick. Åtminstone när lö

Placebo är en stark kraft...

Ge dig Rasmus och cykla lite istället

Så här års skulle jag inte våga cykla utan dubbdäck! Nu får de sitta på tills i vår.

Dubbdäcken gör att det blir tyngre att cykla men det ser jag som positivt, tänk vad lätt det kommer bli i vår när jag byter till de vanliga däcken 😀

Förra vintern cyklade jag med dubbade vintercykeln en handfull dagar, övriga racer. Den går bra på löv också. Det gäller bara att bromsa alt. svänga där det inte är några löv om man har lite fart. Som att åka slalom i en isig backe --> man får lägga sina

som finns under snösamlingen.

Jo, is under snön har jag varit med om en gång.
Lätt pudersnö på finfin blankis. Dubbarna hjälpte inte det minsta eftersom de inte räckte ner till isen.
En riktigt snygg bredsladd. Inget i vägen som tur var.

Menar ni inte nobb när ni säger dubb? Jag kör inge jävla dubb innan snön i alla fall.

Säger vi dubb så menar vi dubb.

Självklart menar vi dubb. Mönster på däcken gör ingen skillnad annat än på mjukt eller löst underlag. Mot halka i planskikt spelar inte allt mönster i världen nån som helst roll. Man måste ha metall som penetrerar lövskiktet för att få bra grepp.