Quote from Guest on 17 February 2009, 21:53I Kadens sista nummer för 2008 finns ett däcktest. Där nämns att slangen och monteringen av slangen har betydelse för rullmotståndet. Måste vara på marginalen men det vore ändå intressant att få läsa kommentarer om vilken slang som är bäst och jag tänker
I Kadens sista nummer för 2008 finns ett däcktest. Där nämns att slangen och monteringen av slangen har betydelse för rullmotståndet. Måste vara på marginalen men det vore ändå intressant att få läsa kommentarer om vilken slang som är bäst och jag tänker
Quote from ellen olsson on 17 February 2009, 22:03Om du nödvändigtvis ska finlira med kanttråd så är det latexslang som gäller.
Annars så rekommenderar jag tubdäck för finliret och om du vill ha det bästa så är det Dugast eller möjligen FMB som gäller.
Om du nödvändigtvis ska finlira med kanttråd så är det latexslang som gäller.
Annars så rekommenderar jag tubdäck för finliret och om du vill ha det bästa så är det Dugast eller möjligen FMB som gäller.
Quote from Funbeat user on 17 February 2009, 22:05Veloflex record är lättare att få tag på.
Veloflex record är lättare att få tag på.
Quote from Funbeat user on 18 February 2009, 00:09Det är allmänt erkänt i dag att tubdäck normalt ger högre rullmotstånd än de bästa kanttrådsdäcken. Det man vinner är möjligheten att ha högre lufttryck i däcken (om nu de 120-130 psi man kan trycka i kanttrådsdäck inte skulle räcka till) och att man får
Det är allmänt erkänt i dag att tubdäck normalt ger högre rullmotstånd än de bästa kanttrådsdäcken. Det man vinner är möjligheten att ha högre lufttryck i däcken (om nu de 120-130 psi man kan trycka i kanttrådsdäck inte skulle räcka till) och att man får
Quote from Funbeat user on 18 February 2009, 00:33Då är tubdäcket felmonterat om det kavlar av.
Fast en framhjulspunktering utför i 60-70 km/h med kanttråd är mer än obehagligt. Då hjälper inga skivbromsar i världen.
Då är tubdäcket felmonterat om det kavlar av.
Fast en framhjulspunktering utför i 60-70 km/h med kanttråd är mer än obehagligt. Då hjälper inga skivbromsar i världen.
Quote from Funbeat user on 18 February 2009, 00:34Vad är problemet med att byta tub i "fält"?
Vad är problemet med att byta tub i "fält"?
Quote from Lars Ekegård on 18 February 2009, 06:43Michelin Aircomp latex, superlätta och funkar.
Annars så märker jag inte att det är någon större skillnad mellan slangar dom funkar i regel och gör sitt jobb.
Michelin Aircomp latex, superlätta och funkar.
Annars så märker jag inte att det är någon större skillnad mellan slangar dom funkar i regel och gör sitt jobb.
Quote from Funbeat user on 18 February 2009, 07:10Ja, visst är det felmonterat, men det händer då och då, även de "bästa".
Och att byta i fält innebär att klistret inte har fullt grepp, så du har inte ett fullgott fastsatt däck. Till skillnad från kanttråd.
Ja, visst är det felmonterat, men det händer då och då, även de "bästa".
Och att byta i fält innebär att klistret inte har fullt grepp, så du har inte ett fullgott fastsatt däck. Till skillnad från kanttråd.
Quote from Funbeat user on 18 February 2009, 07:16Har du kört med tub?
Det går att köra ganska fort med reservtub om "man" inte lägger ned cykeln i kurvorna för mycket.
Riskerna är större utför med kanttråd eftersom de kavlar av vid punktering.
Har du kört med tub?
Det går att köra ganska fort med reservtub om "man" inte lägger ned cykeln i kurvorna för mycket.
Riskerna är större utför med kanttråd eftersom de kavlar av vid punktering.
Quote from Funbeat user on 18 February 2009, 07:18Nej, jag har själv inte kört med tub, men jag har sett resultatet av en vurpa orsakad av ett avrullat tubdäck (ej punkterat!). Jag utgår också från att andras erfarenheter är verkliga och anser inte att man måste testa allt man ska uttala sig om. Jag tyck
Nej, jag har själv inte kört med tub, men jag har sett resultatet av en vurpa orsakad av ett avrullat tubdäck (ej punkterat!). Jag utgår också från att andras erfarenheter är verkliga och anser inte att man måste testa allt man ska uttala sig om. Jag tyck