Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelBästa slangen
You need to log in to create posts and topics.

12

I Kadens sista nummer för 2008 finns ett däcktest. Där nämns att slangen och monteringen av slangen har betydelse för rullmotståndet. Måste vara på marginalen men det vore ändå intressant att få läsa kommentarer om vilken slang som är bäst och jag tänker

Om du nödvändigtvis ska finlira med kanttråd så är det latexslang som gäller.
Annars så rekommenderar jag tubdäck för finliret och om du vill ha det bästa så är det Dugast eller möjligen FMB som gäller.

Veloflex record är lättare att få tag på.

Det är allmänt erkänt i dag att tubdäck normalt ger högre rullmotstånd än de bästa kanttrådsdäcken. Det man vinner är möjligheten att ha högre lufttryck i däcken (om nu de 120-130 psi man kan trycka i kanttrådsdäck inte skulle räcka till) och att man får

Då är tubdäcket felmonterat om det kavlar av.
Fast en framhjulspunktering utför i 60-70 km/h med kanttråd är mer än obehagligt. Då hjälper inga skivbromsar i världen.

Vad är problemet med att byta tub i "fält"?

Michelin Aircomp latex, superlätta och funkar.

Annars så märker jag inte att det är någon större skillnad mellan slangar dom funkar i regel och gör sitt jobb.

Ja, visst är det felmonterat, men det händer då och då, även de "bästa".

Och att byta i fält innebär att klistret inte har fullt grepp, så du har inte ett fullgott fastsatt däck. Till skillnad från kanttråd.

Har du kört med tub?
Det går att köra ganska fort med reservtub om "man" inte lägger ned cykeln i kurvorna för mycket.
Riskerna är större utför med kanttråd eftersom de kavlar av vid punktering.

Nej, jag har själv inte kört med tub, men jag har sett resultatet av en vurpa orsakad av ett avrullat tubdäck (ej punkterat!). Jag utgår också från att andras erfarenheter är verkliga och anser inte att man måste testa allt man ska uttala sig om. Jag tyck

12