Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelBackar kring Norrköping?
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!

Finns det några rejälare backar kring Norrköping? Gärna lite längre, men även korta och branta är av intresse.

Bodde i linköping förut och bvackarna kring berg är väl ok tycker. kanske det finns något i området kring Kolmården?

Jag måste träna li

Efter Åby upp mot Katrineholm, annars finns ju Yxbacken.

Vångabacken (vånga) och oskarshällbacken(kolmården)...
som nybliven cyklist vet jag inte om dessa är långa och branta för din träning men för mig räcker de gott och väl.
Följ med på några rundor med ck antilopens motionsgrupp så får du nog uppleva båda. O

Linköping ligger fortfarande i närheten av Norrköping.

I övre svärtinge (stenkast från nkpg) så har du ett par hyfsade backar att träna i, även om de kanske inte är sådär jääääättelånga.
Det är faktiskt helt ok att köra där. Hårt uppför - rulla nedför - hårt uppför en annan backe -rulla nedför etc...

Av alla som har nämnts kan jag intyga att Svärtinge not tuffaste-
Oskarshäll, Vångabackan och Snörveltorp (på väg mot Söderköpings GK) är också helt ok.

Långa tröskelintervaller kan oftast vara mer värdefullt än de backar du kan hitta här i Sverige. Den cyklingen påminner nämligen mer om hur det är att cykla uppför den typen av stigningar som t.ex. Mont Ventoux utgör.
Cykla gärna mycket i rejäl motvind. D

Tack för tipsen!

-> Antilopen har jag funderat på och jag har mailat med Gary, men det kommer alltid något i mellan. Kanske nästa helg...

-> Tröskelintervaller, hur långa ska de vara? Och ska jag ligga på 80% av puls eller vad är lagom?

Jag ska kolla p

Du kan alltid träna naturliga intervaller. Varma upp genom att ta det lite lugnare i början men lägga i några ryck för att öka pulsen.
Sedan när du är redo, vid första backen/kupering, kör allt vad du orka uppför sedan vila men inte lägre än 75% av max. H

Om man kör allt vad man kan i fösta backen med laktat under en backspurt så är det sannolikt svårt att fortsätta till nästa backe på cykel om man inte är vältränad.

12