Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelBackintervaller
You need to log in to create posts and topics.

12

Hur tränar ni detta? Jag har läst en del men är nyfiken på detta. Hur lång backe behöver man och hur brant bör den vara?
Finns ju massor med uppförsbackar åt alla håll här i Härjedalen (Sveg) så man kanske skulle passa på att ta tillvara på dom när det bl

Hitta långsträckta backar 4-5% och kör tempoväxling på backkrönet.
Brantare backar blir ofta mer mjölksyra i backen än intervallträning.

OK, tror jag har några sådana backar ganska nära till faktiskt, en som är ca 1.5km lång som man brukar ha rätt skapligt flås när man kommit upp på (IAF jags om är otränad :p)
Tempoväxling på toppen?

Det är då du tränar backintervall.
Alla kan cykla så fort de kan i backen, men det är under tempoväxlingen på backkrönet som gallringen sker.

Tricket är att kunna axa på backkrönet och inte bara flåsa som en strandad grindval.

OK, jag växlar upp tempot ett snäpp på krönet?
Isådanafall får jag kanske ta en annan backe som ligger nära till hands också där det blir flack efter man tagit sig upp.
Så, pressa på uppför backen med lagom puls/flås och ha ork kvar att köra en spurt upp

Ja, du ska växla tempo o få fart på cykeln igen så du tränar på att köra med syra o ändrad belastning. Det ska göra ont i både lungor&ben.

No pain no gain alltså. Got it!
Blir till att göra onsdagarna till backdagar så fårt det blir bar asfalt då, spännande.

Note to self: Pressa så man är trött och sedan spurta tills det gör ont. Gör sedan om detta så många gånger att sambon får hämta mig m

"Spurta" är fel tanke. Då är det för hårt. Det handlar om att axa/skifta tempo/växla och få riktig fart på cykeln igen. Då arbetar muskeln med syra och tvingas att göra obehagligt arbete.

"Spurtar" du så blir det inte mer än ett par intervaller som du or

Jag kommer nog inte orka mer än ett par intervaller ändå 😉
Men jag förstår hur du menar, inte fullt ös på toppen alltså utan en acceleration och få upp farten på cykeln igen för att sedan bromsa ner och vända och göra om det.

Ja, eller fortsätta till nästa backe...

12