Quote from Guest on 7 January 2007, 18:43Jag är en ovan terräng- och backlöpare och har upptäckt att jag inte riktigt vet hur jag skall springa på ett effektivt sätt när det lutar riktigt kraftigt uppför.
I huvudsak har jag testat 3 sätt:
1) Att framåtlutad springa som vanligt. Här får jag pro
Jag är en ovan terräng- och backlöpare och har upptäckt att jag inte riktigt vet hur jag skall springa på ett effektivt sätt när det lutar riktigt kraftigt uppför.
I huvudsak har jag testat 3 sätt:
1) Att framåtlutad springa som vanligt. Här får jag pro
Quote from Urban Nilsson on 7 January 2007, 18:53Jag tycker att höftvridet är viktigt för att få ut all kraft i steget i backen. Jag springer med rullande fot och försöker få ut allt ur övriga kroppen just i backarna.
Jag tycker att höftvridet är viktigt för att få ut all kraft i steget i backen. Jag springer med rullande fot och försöker få ut allt ur övriga kroppen just i backarna.
Quote from Jonas Täng on 7 January 2007, 21:54Glöm inte att ta armarna till hjälp. I stället för den vanliga armpendeln, prova att (nästan) boxa dig på hakan.
(Jag springer på tårna uppför.)
Glöm inte att ta armarna till hjälp. I stället för den vanliga armpendeln, prova att (nästan) boxa dig på hakan.
(Jag springer på tårna uppför.)
Quote from Funbeat user on 8 January 2007, 04:40Jag brukar köra backlöpning i form av "intervall" ibland.
Dvs springa uppför backen (ca 100 meter brant backe) och gå nerför.
Ungefär 10 repitioner.
Grymt jobbigt, och mycket effektiv träning för både benstyrka och mjölksyratålighet.Mitt tips (är tips j
Jag brukar köra backlöpning i form av "intervall" ibland.
Dvs springa uppför backen (ca 100 meter brant backe) och gå nerför.
Ungefär 10 repitioner.
Grymt jobbigt, och mycket effektiv träning för både benstyrka och mjölksyratålighet.
Mitt tips (är tips j
Quote from Funbeat user on 8 January 2007, 08:25Det kan vara att du inte är så stark i vaden/foten (än!) så att du sjunker igenom när du lägger kraft på att stampa ifrån underlaget. Det kommer dock fixa sig snart med lite backträning. Glöm inte att mjuka upp fotlederna innan.
Annars gillar jag förslag
Det kan vara att du inte är så stark i vaden/foten (än!) så att du sjunker igenom när du lägger kraft på att stampa ifrån underlaget. Det kommer dock fixa sig snart med lite backträning. Glöm inte att mjuka upp fotlederna innan.
Annars gillar jag förslag
Quote from Martin Trygg on 8 January 2007, 12:05Blicken högt, höga knän, försök hållan samma steg som vanligt. Sikta uppåt! (Lättare sagt än gjort, jag vet) Absolut ingen tålöpning (kan ge problem med hälsenor) eller utåtvridning (akta knäna)...
Blicken högt, höga knän, försök hållan samma steg som vanligt. Sikta uppåt! (Lättare sagt än gjort, jag vet) Absolut ingen tålöpning (kan ge problem med hälsenor) eller utåtvridning (akta knäna)...
Quote from antti5303@gmail.com on 8 January 2007, 15:42Absolut ingen tålöpning eller utåtvinkling av knän... Hur långa hälsenor har du?
Springa på framfötterna är effektivt men man behöver stegvis träna på det för slippa få ont. För mig är det enda sättet att snabbt komma upp för branta backar.
Framfotslöpn
Absolut ingen tålöpning eller utåtvinkling av knän... Hur långa hälsenor har du?
Springa på framfötterna är effektivt men man behöver stegvis träna på det för slippa få ont. För mig är det enda sättet att snabbt komma upp för branta backar.
Framfotslöpn
Quote from Jonas Täng on 9 January 2007, 11:08Eh... alltså, jag menade att jag springer på framfoten, inte på tårna, förresten. Tänkte inte det skulle tolkas som om jag skuttar upp som en balettdansös! Att rulla på hela foten i uppförsbackar, särskilt branta, är för mig en fysisk omöjlighet. Har prov
Eh... alltså, jag menade att jag springer på framfoten, inte på tårna, förresten. Tänkte inte det skulle tolkas som om jag skuttar upp som en balettdansös! Att rulla på hela foten i uppförsbackar, särskilt branta, är för mig en fysisk omöjlighet. Har prov