Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBackträning som styrketräning
You need to log in to create posts and topics.

Om man tränar mycket intervall med backträning, behöver man då köra massa styrketräning för ben och rygg, eller det räcker med backarna?

Jag kör båda. Tycker inte backträning ger något för ryggen, och inte lika mycket styrka (eller samma sort) i benen som man kan få med bra styrketräning. Omvänt blir man nog inte speciellt mycket snabbare löpare av styrketräning (möjligen snabbare sprin

Det är alltit bra kompinera lite styrke ,back och intervaller.Kompinerat träning mot verkar skador och du håller muskulaturen trim på hela kroppen. Det är ännu viktigare om man är äldre. 🙂

Styrka ska du köra ändå. Men du behöver fokusera på magen istället för ryggen. Det är en av dom viktigaste kraftstationerna som finns i kroppen. Rent muskulärt sett! Träna gärna höfterna oxså så har du fullgarderat dig. (t+)

Ska jag ändå köra rygg och ben, eller mage är det viktigaste för löpningen?

Jag har sprungit i 30 år och har aldrig ägnat mig åt styrketräning. Jag har resonerat som i inlägget ovan, att styrkan får jag då jag springer i backar, på blötmyrar eller som idag, snöpulsning.
Men visst hade jag kanske haft nytta av styrketräning någon

Pär.

Det fins många som har sprungit i många år utan att tränat något anna än löpning, och du kan då bli bra på löpning. Några få kan bli riktigt bra.
Anledningen till att jag tycker du skall träna make och höft är att dessa muskler har en viktig roll