Quote from Ingemar Lindgren on 24 September 2007, 14:06Med tanke pa hur mycket man pillar med sina bromsar for att de ska ta ratt, vet jag inte om bara handbromsar pa en barncykel kanns sa bra - eller ens om de ska ha en alls i borjan. Kanske nagon variant av trumbroms da som inte behover justeras ofta, inte
Med tanke pa hur mycket man pillar med sina bromsar for att de ska ta ratt, vet jag inte om bara handbromsar pa en barncykel kanns sa bra - eller ens om de ska ha en alls i borjan. Kanske nagon variant av trumbroms da som inte behover justeras ofta, inte
Quote from Funbeat user on 24 September 2007, 14:58Öht anses olika handtag och "prylar" på styret vara en olycksrisk för barn - hur vanligt det egentligen är sedan det vet jag inte. Själv saknar jag fotbroms innerligt varje gång jag cyklar på touringcykeln i trafiken i stan 😉
Öht anses olika handtag och "prylar" på styret vara en olycksrisk för barn - hur vanligt det egentligen är sedan det vet jag inte. Själv saknar jag fotbroms innerligt varje gång jag cyklar på touringcykeln i trafiken i stan 😉
Quote from Funbeat user on 24 September 2007, 15:33Hej.
Varför inte bara handbroms. Jo därför att lagen "VVFS 2003:21" föreskriver.
4 § Färdbroms bör kunna ge cykeln en retardation av 3 m/s2
vid en manöverkraft av högst 196 N med handmanövrerat
reglage och 490 N med fotmanövrerat reglage.Och det är in
Hej.
Varför inte bara handbroms. Jo därför att lagen "VVFS 2003:21" föreskriver.
4 § Färdbroms bör kunna ge cykeln en retardation av 3 m/s2
vid en manöverkraft av högst 196 N med handmanövrerat
reglage och 490 N med fotmanövrerat reglage.
Och det är in
Quote from Fredrik Närenfors on 24 September 2007, 17:39Det anses så mycket. Lustigt nog mest i Sverige.
En fotbroms tex som inte appliceras rätt. Dvs ena trampar pekar rakt upp och den andra trampan pekar rakt ned. Ja den bromsen ger överhuvudtaget ingen bromsförmåga alls.
Sen behöver faktiskt inte barn alla
Det anses så mycket. Lustigt nog mest i Sverige.
En fotbroms tex som inte appliceras rätt. Dvs ena trampar pekar rakt upp och den andra trampan pekar rakt ned. Ja den bromsen ger överhuvudtaget ingen bromsförmåga alls.
Sen behöver faktiskt inte barn alla
Quote from Anders Wallerstedt on 24 September 2007, 20:19Bromsverkan, speciellt om man har skivor, och helst hydraliska, dessa kräver i princip ingen kraft i handen alls. Grym bromsverkan blir det (t+) Mina barn har skivor på sina cyklar.
Bromsverkan, speciellt om man har skivor, och helst hydraliska, dessa kräver i princip ingen kraft i handen alls. Grym bromsverkan blir det (t+) Mina barn har skivor på sina cyklar.
Quote from Fredrik Närenfors on 24 September 2007, 22:46Coolt, Jonas (H)
Coolt, Jonas (H)
Quote from Funbeat user on 25 September 2007, 07:35Hej Per.
Och visst är det så, men. För att den ska få säljas i Sverige så måste den uppfylla det lagstadgade kravet och detta oavsett vad som gäller i verkligheten, så är det bara. Därav, så tror jag, att utbudet av barncyklar med endast handbroms begrän
Hej Per.
Och visst är det så, men. För att den ska få säljas i Sverige så måste den uppfylla det lagstadgade kravet och detta oavsett vad som gäller i verkligheten, så är det bara. Därav, så tror jag, att utbudet av barncyklar med endast handbroms begrän
Quote from Ingemar Lindgren on 25 September 2007, 09:04Summa summarum, for en (snart) 4-arig kille bor man kopa en cykel med fotbroms och handbroms fram, for att uppfylla lagar och sakerhetskrav men anda lara honom att bromsa med handbroms. Sen kan nasta cykel bli ett kolfiber- (eller plast?) hemmabygge med H
Summa summarum, for en (snart) 4-arig kille bor man kopa en cykel med fotbroms och handbroms fram, for att uppfylla lagar och sakerhetskrav men anda lara honom att bromsa med handbroms. Sen kan nasta cykel bli ett kolfiber- (eller plast?) hemmabygge med H
Quote from Fredrik Närenfors on 25 September 2007, 10:03Men nu var det ju inte lagstadgade svenska cyklar vi talade om. Som för övrigt visst skulle kunna vara lagstadgade om de såldes utan fotbroms.
Nä, vi talade om Belgiska barncyklar som tydligen säljs utan fotbroms och då kan man nog utgå ifrån att det är
Men nu var det ju inte lagstadgade svenska cyklar vi talade om. Som för övrigt visst skulle kunna vara lagstadgade om de såldes utan fotbroms.
Nä, vi talade om Belgiska barncyklar som tydligen säljs utan fotbroms och då kan man nog utgå ifrån att det är
Quote from Funbeat user on 25 September 2007, 11:30Marcus.
Din son kommer att gå långt, om han inte cyklar och lär sig rundtramp:-)
Men visst ligger det en del i vad Per skriver. Och är nu inte "plastcykeln" allt för rapplig/dålig, så kan väl det vara ett alternativ? Den ska ju inte hålla allt för länge.
Marcus.
Din son kommer att gå långt, om han inte cyklar och lär sig rundtramp:-)
Men visst ligger det en del i vad Per skriver. Och är nu inte "plastcykeln" allt för rapplig/dålig, så kan väl det vara ett alternativ? Den ska ju inte hålla allt för länge.