Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningBassäng resp öppet vatten
You need to log in to create posts and topics.

12

Vansbro tjejsim närmar sig... Och jag vill gärna ha ett tidsmål att jobba mot. Eftersom jag inte är så hemma på just simning vet jag inte riktigt vad som är rimligt.

Om man jämför att simma i bassäng med att simma motströms i öppet vatten, hur förhåller

Jag ska simma Vansbro tjejsim (för första gången) och är också intresserad av skillnad mellan bassäng och iskall älv. Jag simmar 1 km på ca 30 min. I en varm och gosig bassäng alltså.

Simmar man medströms, motströms, sidströms eller?

Lite nyfiken: Gör d

Har ingen egen erfarenhet (än, ska simma vansbro nu i år), men en jämförelse:
Tror vinnaren förra året hade 31 minuter och världrekordet på 1500 är typ 14:35, dvs runt 30 min på 3 km.

Inget ont om vansbro-vinnaren, men jag tror Grant Hackett är lite snab

Tjejsimmet går tvärs över Vanån och sedan uppströms Västerdalälven. Om man håller sig nära strandkanten så blir det lite bakvatten dvs. lättare att simma. Går man ett par meter längre vänster, ut i älvfåran, så blir det definitivt jobbigare.

Jag simmade

Ingmari: Mycket riktigt, det är tjejklassikern som får mig till Vansbro. Sista etappen! 😀 Själv då? Verkr för övrigt hålla ungefär samma tempo som dig, strax över 30 min i bassäng.

Intressant analys Per, men vad jag förstår så är hela Vansbro 2 km medst

Du får väl ta och börja en bit upp i vanån så du får upp farten rejält! 🙂

Härligt MiaFia! Jag gör också en klassiker, och har simning och löpning kvar på programmet. Lidingöloppet ska bli kul, men att plaska i iskallt vatten känns väl...sådär. Vi ses i högerfåran!

Tack för tipsen, ni andra!

När jag simmade fick jag tipset att hålla långt ut i starten och det var bra för där var det inte så trångt sen efter en bit kunde jag gå längre in till kanten där det var mindre vågor och mindre motström.

Jag simmade helt otränad på 28 minuter. Jag har

När jag gjorde Tjejsimmet (2001?!) simmade jag 1 km i bassäng på runt 20 minuter. I Vansbro tog det nästan 26 minuter.
Dels var det väl för att det var lite motströms och dels för att jag skulle ha hållit mig längre fram vid starten. Blev en del att simma

jag har varken simmat i bassäng eller i öppet vatten i år eller förra året. Och jag ska simma vansbro om några veckor.Vill simma under 60 minuter. Får nog nöja mig med att överleva.

12