Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jesper:
Vilket Powerpack rekommenderar du?
Fördelen med standardbatterier är ju att de finns att köpa överallt, och att det är enkelt och går snabbt att byta dem när de tar slut.

Jag har det som Bruse länkar till ovan, och det är jag mycket nöjd med.

Om vi jämför detta med vanliga icke-laddningsbara R6-batterier, så skulle jag lite ovetenskapligt gissa att det motsvarar minst 15st i laddstyrka.

Och eftersom det räcker såpass l

Jesper B skrev:
> Om vi jämför detta med vanliga icke-laddningsbara R6-batterier,
> så skulle jag lite ovetenskapligt gissa att det motsvarar minst 15st
> i laddstyrka.

Hur har du kommit fram till det?
Och vad menar du med laddstyrka?
Vilken ström ma

Eftersom jag råkar sitta här med en återförsäljarlista över batterier så kan jag ge lite snabbdata:

Ett LiJon-batteri på 4800 mAh är ett typiskt laptop-batteri. Ett sådant väger 200-300 gram.

Ett vanligt AA/LR6 akalinbatteri väger 23-25 gram.

AA-batter

Min gissning på 15 R6-batterier var helt ovetenskaplig, och kan naturligtvis vara helt uppåt väggarna.

Troligtvis blir det mer kräm kvar i varje R6-batteri eftersom man använder dem 2 och 2, och därmed inte får ut det sista, medan man i powerpacket har

Jesper B skrev:
> Troligtvis blir det mer kräm kvar i varje R6-batteri eftersom
> man använder dem 2 och 2, och därmed inte får ut det sista,
> medan man i powerpacket har "hela potten samlad", och då
> uppstår detta endast en gång på slutet av laddnin

Håkan C: Som jag redan sagt i tråden är det mina personliga gissningar och erfarenheter jag delar med mig av, och inte några empiriska vetenskapliga bevis.

Min erfarenhet av andra laddare man driver med 1,2v-batterier är inte så positiv, det kanske oför

Jesper:
Trist att du känner så.
Men jag vill ändå uppmana dig till att förklara, och förtydliga, det jag undrar över i mina tidigare inlägg.
Det vore bra om du kunde göra det.

Jag kan kanske förklara några saker:

- Ett alkaliskt batteri tappar spänning när det laddas ur. Det har nog betydelse för spänningsomvandlaren som har en "cut-off" vid kanske 2 V. AA-laddarens spänningsomvandlare slutar alltså arbeta när batterierna är n

Mikael Forsström skrev:
>Det har nog betydelse för spänningsomvandlaren som har en
> "cut-off" vid kanske 2 V.

USB-batteriets spänningsomvandlaren jag har länkat till fungerar med en inspänning (strax) under 2V.

> Gissningsvis skulle jag anta att man d