Quote from Rasmus Olsson on 15 March 2011, 14:16Som Oscar skriver, vet inte så mycket mer hur du passar på det ena elelr andra förrän vi sett det. Därför blir din fråga lite "hur långt är ett snöre".
MEN, det är ramen som ska vara rätt storlek, styrstammen anpassas därefter, och sadelhöjd osv. Tänk at
Som Oscar skriver, vet inte så mycket mer hur du passar på det ena elelr andra förrän vi sett det. Därför blir din fråga lite "hur långt är ett snöre".
MEN, det är ramen som ska vara rätt storlek, styrstammen anpassas därefter, och sadelhöjd osv. Tänk at
Quote from Funbeat user on 15 March 2011, 14:30Ok, lite fler mått. Spännvidd armar 174 cm fingertopp-fingertopp.
Längd överrör stl 56:a = 565 mm.
Längd överrör stl 54:a = 548 mm.Ramstorlek känns som att det är absolut viktigaste att det blir rätt när man köper cykel. Styrtapp och sadel kostar inte s
Ok, lite fler mått. Spännvidd armar 174 cm fingertopp-fingertopp.
Längd överrör stl 56:a = 565 mm.
Längd överrör stl 54:a = 548 mm.
Ramstorlek känns som att det är absolut viktigaste att det blir rätt när man köper cykel. Styrtapp och sadel kostar inte s
Quote from Funbeat user on 15 March 2011, 14:39Ja, har nyss själv kollat Focus geometri. 565mm topprör är en relativt lång 56:a. Däremot är kronrörslängderna åt det lägre hållet, dvs styret kan monteras ganska lågt (man kan såklart ha spacers för att få upp det).
Ja, har nyss själv kollat Focus geometri. 565mm topprör är en relativt lång 56:a. Däremot är kronrörslängderna åt det lägre hållet, dvs styret kan monteras ganska lågt (man kan såklart ha spacers för att få upp det).
Quote from Funbeat user on 15 March 2011, 14:47Ni är duktiga på att skapa nya frågor. Styrhöjden, påverkar den val av ramstorlek?
Ni är duktiga på att skapa nya frågor. Styrhöjden, påverkar den val av ramstorlek?
Quote from Funbeat user on 15 March 2011, 14:51Om du ligger mellom to størlser er det altid den minste som er aktuell. Sykklen blir kvikkere , stivere, kontant i responsen.
Og det er lettere å gjøre en liten sykkel litt større, en en stor litt mindre.Gå for 54cm
Om ikke gafflen er kappet, så vent m
Om du ligger mellom to størlser er det altid den minste som er aktuell. Sykklen blir kvikkere , stivere, kontant i responsen.
Og det er lettere å gjøre en liten sykkel litt større, en en stor litt mindre.
Gå for 54cm
Om ikke gafflen er kappet, så vent m
Quote from Funbeat user on 15 March 2011, 14:57Sen 54:an kom in i bilden har jag varit inne på den, men det alltid intressant med andras åsikter. I detta forumet får man sällan ett svar, man får tre. Och tio nya frågor. Jag ska och och provsitta i em. och sen får jag se. Min gamla cykel kan i värsta
Sen 54:an kom in i bilden har jag varit inne på den, men det alltid intressant med andras åsikter. I detta forumet får man sällan ett svar, man får tre. Och tio nya frågor. Jag ska och och provsitta i em. och sen får jag se. Min gamla cykel kan i värsta
Quote from Rasmus Olsson on 15 March 2011, 15:00Ja, för det är inte ETT mått på en cykel som avgör om den passar dig. Det är så många faktorer som avgör.
Ja, för det är inte ETT mått på en cykel som avgör om den passar dig. Det är så många faktorer som avgör.
Quote from Funbeat user on 15 March 2011, 15:05Kronröret påverkar valet för en del. Vill man ha styret väldigt högt (typiskt folk med stel rygg eller liknande som söker detta) eller väldigt lågt (mycket prestandainriktade cyklister) går vissa modeller och märken bort. Det finns gränser för hur många s
Kronröret påverkar valet för en del. Vill man ha styret väldigt högt (typiskt folk med stel rygg eller liknande som söker detta) eller väldigt lågt (mycket prestandainriktade cyklister) går vissa modeller och märken bort. Det finns gränser för hur många s
Quote from Funbeat user on 15 March 2011, 15:16Hellre 54 än 56 och hellre lång än kort styrstam.
Hellre 54 än 56 och hellre lång än kort styrstam.
Quote from Funbeat user on 15 March 2011, 15:21Om det är 565 mm horisontell överrörslängd så låter det långt om du är 174 med 83 cm ben. Jag har en scott addict L och den har också 565 mm överrör och jag är 185 med 90 cm ben. Jag har valt ramen och ställt in hojjen efter competitive cyclists mått för
Om det är 565 mm horisontell överrörslängd så låter det långt om du är 174 med 83 cm ben. Jag har en scott addict L och den har också 565 mm överrör och jag är 185 med 90 cm ben. Jag har valt ramen och ställt in hojjen efter competitive cyclists mått för