Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelBehöver jag träna backe?
You need to log in to create posts and topics.

12

Funderar lite över cykelträningen inför säsongen... Jag vet att jag är relativt sett ganska åkstark ensam på platten, snittade 32-33 km/h på cyklingen under mina triathlonlopp förra året. Däremot är jag klen uppför, klart klen. Hur mycket vinner jag på at

Hm, 32-33 km/h är väl kanske inte "ganska åkstark ensam på platten" 😉

Så här, att du kan trycka på bättre på platten än uppför beror på det som kallas lokal kapacitet eller benstyrka på ren svenska. Du har förmodligen bra syreupptag och kan därför veva

"Relativt sett" dvs jag är klart starkare på platten än uppför om jag jämför mig med andra cyklister som kör ungefär samma snitt som mig men som tar massor på mig i backarna... Det var ingen värdering av att jag är snabb generellt, det har jag nämligen in

Hur tränar man backe då?

Uppför 🙂

Mer uppför än du vill.

Ja eller nerför. Det går fortare då. Och ja viss lite humor, men ändå inte.
Ska man bli en duktig cyklist som kan "cykla" fort utför, bör man träna på det.

Vänligen

P.

Jag menar hur? Intensitet m m? Cykla uppför räknade jag nästan ut själv????

Det beror helt på vad du vill uppnå med din backträning. Vill du bli explosiv så ska du köra brant och med en hög annsättning under lite kortare tid. Detta kan man med fördel köra med ett flertal repetitioner. Vill du få en hög uthållighet behöver inte ba

Lite som P säger, lätta växlar och hög kadens i längre backe ger uthållighet tyngre växel och max tryck på pedalerna ger bra sprint/spurt/syraträning. Men man ska även variera med tunga växlar låg kadens för att få styrkan. Styrka i backar är viktigt för

Jag vill framför allt bli uthålligare i backarna. Orka hålla farten uppe lite bättre! Bör man ligga under tröskelvärdet på träningen då tro?

12