Quote from Funbeat user on 16 October 2013, 10:30@Conny,
I länken under bilden du postade kan man läsa "Contact us today to order a set of industry leading HED wheels to go wide and fast!".
Visst, nu kom inte just den bilden ifrån länken. Ändock.Vikten på cykeln och cyklisten samt däcktryck/kvalitet
@Conny,
I länken under bilden du postade kan man läsa "Contact us today to order a set of industry leading HED wheels to go wide and fast!".
Visst, nu kom inte just den bilden ifrån länken. Ändock.
Vikten på cykeln och cyklisten samt däcktryck/kvalitet
Quote from Funbeat user on 16 October 2013, 13:03Okey, nu har jag varken postat bild eller länk men det är ok.
Men om det nu är kvaliteten som avgör, vad för sorts kvalitet har däcket till vänster i bilden då?
(Däcktrycket har jag redan nämnt som avgörande faktor.)
Okey, nu har jag varken postat bild eller länk men det är ok.
Men om det nu är kvaliteten som avgör, vad för sorts kvalitet har däcket till vänster i bilden då?
(Däcktrycket har jag redan nämnt som avgörande faktor.)
Quote from Funbeat user on 16 October 2013, 16:20Ang kontaktyta är det enkelt: Antag däcktryck 8 bar (kg/cm2).
Om cyklist+cykel väger 80 kg blir kontaktytan 10 cm2 på båda hjulen tillsammans, alltså 5 cm2 per hjul.
Ang kontaktyta är det enkelt: Antag däcktryck 8 bar (kg/cm2).
Om cyklist+cykel väger 80 kg blir kontaktytan 10 cm2 på båda hjulen tillsammans, alltså 5 cm2 per hjul.
Quote from Funbeat user on 16 October 2013, 16:28Eller ungefär, eftersom det trycket i det obelastade däcket och det belastade däcket gissningsvis är lite olika.
Eller ungefär, eftersom det trycket i det obelastade däcket och det belastade däcket gissningsvis är lite olika.
Quote from Funbeat user on 16 October 2013, 17:11Bortsett från temperaturen är den effekten ytterst liten. pV=nRT, skulle tro att volymminskningen hamnar under 1%, i så fall blir tryckökningen mindre än 1%.
Bortsett från temperaturen är den effekten ytterst liten. pV=nRT, skulle tro att volymminskningen hamnar under 1%, i så fall blir tryckökningen mindre än 1%.
Quote from Berit Bengtson on 16 October 2013, 18:26J B Lejonungen:
Visst är däckens kvalité viktig, men det är den ju oavsett bredd på fälg eller däck.
Att däckstryck skall anpassas efter däcksbredd, vikt och allra helst även underlaget är också självklart och även det gör man oavsett bredd på fälg.Dess
J B Lejonungen:
Visst är däckens kvalité viktig, men det är den ju oavsett bredd på fälg eller däck.
Att däckstryck skall anpassas efter däcksbredd, vikt och allra helst även underlaget är också självklart och även det gör man oavsett bredd på fälg.
Dess
Quote from Funbeat user on 19 October 2013, 05:52http://www.wheelsmith.co.uk/