Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningbehandling vid stressfraktur
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag har lite ont i min fot. Har tittat runt lite, och har sett att det KANSKE kan vara frågan om en stressfraktur. 4-6 veckors vila ordineras, med lite cirkulationshöjande övningar emellanåt. All träning som inte gör ont är ok. Jag vet att skadan kan vara

Stressfraktur: Vila MINST sex veckor. Ingen träning som belastar den skadade skelettdelen tillåten. Det vill säga ingen löpning, inga promenader, ingen cykling, etc. Det räcker INTE att vila tills smärtan är borta - du har snarare TUR om det räcker att vi

Anders överdriver en del om jag får säga det själv. Gå till en läkare och sjukgymnast som hjälper just dig!

Jag känner ganska många som råkat ut för stressfrakturer av olika grader (inklusive jag själv) och det har varit väldigt olika rehabtid. Gemensam

@Marcus: Visst, jag har bara varit hos ortoped (läkare), ortopedens behandlingsklinik (läkare), Idrottsmedicin NUS, och gjort MRT med mina egna stressfrakturer (det där var PLURAL).

Sakfel: det finns inte stressfrakturer av olika "grader".
Sakfel: det är

Tack så mycket, Marcus och Anders!
Så om jag förstår det rätt: OM det är en stressfraktur, så gäller det att vila ovan angiven tid. Kan man utifrån smärtans tillbakagång säga något om hurvida det är en SF eller inte? Efter tre veckors vila känner jag inte

Intressant att det nämns vila, vila och vila när FASS klart och tydligt skriver att vila ej ska ordineras vid t.ex. en stressfraktur i mellanfotsben.

"Stressfrakturer i mellanfotsben behandlas i 4-6 veckor genom att patienten undviker hopp och löpning på

Anders: När jag säger stressfrakturer av olika grader så menar jag att en stressfraktur kommer inte som en akut fraktur. Det är vanligtvis en serie reaktioner. Benet remodelleras ständigt men innan det blir en stressfraktur ser man en accelererad remodell

Marcus: Du har rätt, jag utrycker mig slarvigt. Jag tror inte att det är en stressfraktur jag råkat ut för, det skulle förmodligen kännas bra mycket mer. Däremot kanske ett förstadie till en. Jackie: Tack för kollen med FASS.

Här kan du läsa vad sjukvårdsupplysningen på nätet säger om stressfraktur. Nu verkar detta vara specifikt för hälen, men det var den enda träff man fick om man sökte på "stressfraktur"

http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=40312

Exakt på dagen två månader efter min stressfraktur sprang jag 55 km utan några som helst problem då eller efteråt. Ingen mjukstart direkt och garanterat nåt som läkare skulle avråda från men det kanske ger lite hopp om det ser nattsvart ut nu 🙂

12