Quote from Guest on 2 April 2010, 20:49Hej! Jag har idag ett par nike air structure triax 12 när jag springer på asfalt och grus. Både för intervaller, distanspass och snabbdistanspass. Jag har provat ut skorna på löpband i en sportbutik. Jag pronerer lite, men inte supermycket. Förut hade jag
Hej! Jag har idag ett par nike air structure triax 12 när jag springer på asfalt och grus. Både för intervaller, distanspass och snabbdistanspass. Jag har provat ut skorna på löpband i en sportbutik. Jag pronerer lite, men inte supermycket. Förut hade jag
Quote from Funbeat user on 2 April 2010, 20:59Om du bara kör löpband och väger såpass lätt skulle jag säga att dämpning och pronationsstöd inte är så viktigt. Välj hellre så lätta skor som möjligt. Båda Saucony-modellerna känns väl spontant som bra skoval. välj dem som ger dig bäst löpkänsla är mitt
Om du bara kör löpband och väger såpass lätt skulle jag säga att dämpning och pronationsstöd inte är så viktigt. Välj hellre så lätta skor som möjligt. Båda Saucony-modellerna känns väl spontant som bra skoval. välj dem som ger dig bäst löpkänsla är mitt
Quote from Funbeat user on 2 April 2010, 21:03ok tack! löpbandet var det då jag kännde att jag hade minst behov av väluppbyggda skor, men för snabba pass ute, hur är det då??
ok tack! löpbandet var det då jag kännde att jag hade minst behov av väluppbyggda skor, men för snabba pass ute, hur är det då??
Quote from Funbeat user on 2 April 2010, 21:12Även om passen är snabba, hur ofta och hur länge tränar du? Jag skulle generellt säga att dämpning och stöd betyder mest på långa löp.
Här på FunBeat är också åsikterna delade kring vad som är bästa löpsteget och om man ska springa dämpat, odämpat eller
Även om passen är snabba, hur ofta och hur länge tränar du? Jag skulle generellt säga att dämpning och stöd betyder mest på långa löp.
Här på FunBeat är också åsikterna delade kring vad som är bästa löpsteget och om man ska springa dämpat, odämpat eller
Quote from Funbeat user on 2 April 2010, 21:18Tränar oftast 4-7 dagar i veckan. Men många pass blir i skogen som orientering.(som jag har andra skor till) Snabbdistanspassen varar nog inte mycket längre än 30min+uppvärmning och nerjogg. Intervallpassen blir nog ca 1 timme inklusive uppvärmning och ne
Tränar oftast 4-7 dagar i veckan. Men många pass blir i skogen som orientering.(som jag har andra skor till) Snabbdistanspassen varar nog inte mycket längre än 30min+uppvärmning och nerjogg. Intervallpassen blir nog ca 1 timme inklusive uppvärmning och ne
Quote from Funbeat user on 2 April 2010, 21:31Att springa såpass varierat som du gör, terräng och löpband varvat med kvalitestpass på bana/asfalt (antar jag) är nog så idealt som det kan bli. Fortsätt med det.
Du gör ändå ganska många minutrar på hårdare underlag. Då skulle jag själv välja att gå p
Att springa såpass varierat som du gör, terräng och löpband varvat med kvalitestpass på bana/asfalt (antar jag) är nog så idealt som det kan bli. Fortsätt med det.
Du gör ändå ganska många minutrar på hårdare underlag. Då skulle jag själv välja att gå p
Quote from Funbeat user on 3 April 2010, 11:02"Pronering", är inte det bara kroppens sätt att ta upp stötar? Upphäver man inte då den funktionen med proneringsstöd?
Är det vettigt att som liten, lätt, ung och rask använda sånt som oftast tunga gamla nybörjare tar till för att hindra att rörelserna ö
"Pronering", är inte det bara kroppens sätt att ta upp stötar? Upphäver man inte då den funktionen med proneringsstöd?
Är det vettigt att som liten, lätt, ung och rask använda sånt som oftast tunga gamla nybörjare tar till för att hindra att rörelserna ö
Quote from Funbeat user on 3 April 2010, 12:49Min tumregel, som jag utgår från, är att ju snabbare jag springer, desto mindre dämpning och stöd behöver jag/vill jag ha.
Självklart spelar underlaget roll också. Lugna långpass på asfalt kräver mer dämpning än lugna långpass i obanad terräng.
Detta
Min tumregel, som jag utgår från, är att ju snabbare jag springer, desto mindre dämpning och stöd behöver jag/vill jag ha.
Självklart spelar underlaget roll också. Lugna långpass på asfalt kräver mer dämpning än lugna långpass i obanad terräng.
Detta
Quote from Funbeat user on 3 April 2010, 13:47Pronation är väll när fotleden lutar innåt? På wikipedia står det så här: "Pronation är en anatomisk, kinesiologisk term som avser inåtrotation av en kroppsdel, till exempel underarm, gentemot kroppens medellinje.
Pronation av foten är en kombination av e
Pronation är väll när fotleden lutar innåt? På wikipedia står det så här: "Pronation är en anatomisk, kinesiologisk term som avser inåtrotation av en kroppsdel, till exempel underarm, gentemot kroppens medellinje.
Pronation av foten är en kombination av e
Quote from Funbeat user on 3 April 2010, 19:40Om du behöver pronationsstöd kan ingen av oss svara på eftersom vi inte vet ditt löpsteg. Ta hjälp av en specialbutik typ löplabbet, runners store eller liknande om du har möjlighet. Att du är ung, lätt och vad det verkar vältränad borde eventuellt minska
Om du behöver pronationsstöd kan ingen av oss svara på eftersom vi inte vet ditt löpsteg. Ta hjälp av en specialbutik typ löplabbet, runners store eller liknande om du har möjlighet. Att du är ung, lätt och vad det verkar vältränad borde eventuellt minska