Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonBen i IM simning?
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!

Liten fundering: Hur mycket använder man benen i en IM distans? Sparar man dom inför cykel-löpning eller?

Mvh Johan

Använd benen för att hålla balansen och använd överkroppen för att ta dig framåt. Det skulle jag även göra på en sprintdistans.

Tänkte nog mer på frekvensen?

I princip inte alls. Jag kör benspark för att hålla balansen. har inte räknat men kan det vara nästan ner mot 1 bentag per armtag?

Samma här, en spark per armtag, tror det är det som kallas 2-takt

Har du ingen dolme fixar du en och sen övar, övar och åter övar.

Man behöver inte spara benen. När man börjar cykla är de helt utvilade. Det är inte exakt samma muskler som används är min gissning.

Kör du som vanligt!

Obs, jag är inte speciellt bra på att simma, eller cykla.

Men på de få tävlingar jag varit med på har jag öst på så bra det går med benen utan att dra på mig syra och jag har inte varit det minsta trött i cykelmusklerna när jag börjar cykla.

För mig blir det naturligt så att jag använder benen mindre när jag har våtdräkt.

Jag sparkar på så gott det går men i o m att jag har en helt kass benspark så tror jag att det enda effekten jag lyckas åstadkomma är balansförbättring. Toksparka tror jag inte på men med bra teknik när du väl kickar gör att det går snabbare...skulle råda

12