Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBenbrott och träningsuppehåll
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag lyckades avsluta året med ett benbrott i smalbenet på juldagen. Det var lite småsurt och jag kunde direkt stryka 2 månader från träningsplaneringen (inklusive en massa skidåkning som jag hade sett fram emot 🙁 )

Nåväl, jag opererades förra måndagen

Hej Staffan.
Är väl lite av expert på egna benbrott och frakturer. :@

Fot? Knäckte alla 3 stödjebenen för vänsterfoten september 1959 när jag skulle hoppa tresteg i akademiska mästerskapen.
7 månader i gips och totalförbud med idrott ytterligare ett år.

Få tag i en sjukgymnast som har koll på idrottsskador och följ deras råd/träning.

Staffan, har en fotbollstränande kollega som råkade ut för liknande i fjol. Han är jäkligt duktig, så han fick nog bra rehab för att kunna återkomma som spelare. Han är hur som helst fullt träningsför igen, skall pumpa honom på så mycket info jag kan när

Hej, jag jobbar på ortopeden som sjukgymnast.
Mitt råd är att du följer de råd angående belastning som din läkare (operatören) givit dig. Det är olika beroende på hur just DIN fraktur ser ut och hur stabil fixationen bedöms vara.
Jag antar att ett återbes

Tack för tipsen! 🙂 Jag är mycket angelägen att läkningen ska bli bra så att jag ska slippa varaktiga problem som kan hindra löpsteget (och löpkarriären!), exempelvis stelhet och annat. Jag tror (!?) att jag kommer att träffa ortopeden igen och jag ska t

Rör dig inte snabbare framåt än att du kan behålla ett bra steg utan att halta.
Det kan tyckas vara en självklarhet, men det är alltför lätt att bli otålig och slarva med steget för att det går fortare att halta sig fram, eller snedbelasta, istället för a

Skitatråkigt Staffan....
Det enda jag har hört från kompisar å liknande är att köra "resten av kroppen" så hårt du bara kan. Vet inte riktigt varför....blodflöde, kondis etc...tja det har i alla fall typ tre sagt till mig vid olika brott. Tror att du fått

Jag bröt mitt vadben för många år sedan. Inget komplicerat benbrott men gammaldags gips och kryckor i ca 3 veckor. Var ung, dum och otålig. Hoppade på ett ben en hel del, vägrade använda kryckor och började springa för tidigt när jag fortfarande haltade l

Jag har börjat med alternativ träning och redan nu, drygt en vecka efter operation, så känns det bättre men jag kan inte belasta foten mer än mycket lite. Men det är otäckt att se hur snabbt vadmusklerna försvinner!

Jag är rädd för det som Eva beskriver

12