Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelBenen/knäna utåt vid cykling
You need to log in to create posts and topics.

Har fått höra av flera träningskompisar och annat folk att när jag cyklar (linje och tempo) går mina ben/knän brett isär. Knäna faller utåt, en slags hjulbenthet fast på cykel.
Har Speedplay pedaler vilket funkat bra för mig de senaste åren då mina fötte

Du lär få knäproblem med tiden. Du förlorar kraft å ha så, samt att du blir ett brett vindfång.

Nu är inte biomekanik min grej riktigt men så mycket vet jag om kroppen att om man rör kroppsdelar åt ett håll de inte ska går det åt onödig energi och man kan få skador MEN jag undrar om du verkligen gör det och, som du själv säger, så har du ju inga pro

Citat: "Har Speedplay pedaler vilket funkat bra för mig de senaste åren då mina fötter pekar ganska ordentligt utåt då jag står och går."

Så varför ska du ändra, om det fungerar?

Viktigt är att fötterna är i ett naturligt läge, för dig, när du trampar.

Det naturliga läget kan uppstå på grund av skolios, plattfothet, Kunta kintefot med mera.

Eller av alldeles för stor tempomage ;-).

Cyklade själv i början med knäna aningen utåt men har vridit klossarna något så knäna och fötterna ligger i linje med cykeln vilket har medfört mer kraft, mindre luftmotstånd och helare knän. När och om du ska än

Markku S:
Är väl lite min åsikt också att man ska köra på det som känns naturligt och inte bry sig för mycket om vad folk tycker hela tiden. Har tidigare inte brytt mig men när man fått några kommentarer om det börjar man till slut fundera.
Fördelen med

Stelhet i bäckenet och fotled samt korta vad och lårmuskler gör iallafall att min högerfot pekar mer utåt än den andra i "viloläge" i varierande grad beroende på status för tillfället. Detta brukar rätta till sig med uppmjukning/stretch. Så det här med "n

Jag lider av halva ditt "problem".
Mitt höger knä vill gärna peka lite utåt. Jag har fått till mig av en sjukgymnast att min piriformis (en liten muskel i skinkan/höften) har dragit ihop sig och att jag ska försöka stäcka ut den med en liten övning, gans

Har fått till mig av en naprapat jag går till ibland att jag är stel i nedre delen av ryggen och höftpartiet. Eller som han säger "du är inte inte smidigaste katten i stan"
Strechar en hel del men känner ändå ofta en lätt stelhet/träningsvärk i höftpartie