Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBenlängdsskillnad?
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Först bakgrund:
Jag har haft problem med ryggen länge och nu på senare år även löparknä mm.

Pga löparknä mm (problem baksida lår) har jag inte sprungit sedan sommaren 2014, och ryggen verkar dessvärre må bättre av att jag inte springer... jag har

2,5 cm är väldigt stor skillnad. Jag skulle uppsöka en annan person för att få det verifierat innan jag gick vidare med någonting över huvud taget. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer än så...
__
Fredrik

När man pratar om benlängdsskillnad brukar man skilja på funktionell och reell. En funktionell benlängdsskillnad beror i praktiken på en snedställning, oftast i rygg eller bäcken, och går med rätt behandling att korrigera. En reell benlängdsskilnad är gan

Jag skulle gissa att du pga av snedhet i ryggen upplevs ha ett kortare ben - kanske det som ovanstående skrev?! 🙂

Jag har haft bäckenet hoppat ur led. Behövs inget större våld för att det ska kunna hända om oturen är framme och man är lite instabil i ryggen. Känns ungefär som ett rejält ryggskott, möjligtvis att man känner sig mer sned än vanligt och kompenserar gen

Jag har ett par vänner som haft problem med knä och rygg och 80% har fått veta att det beror på olika långa ben och olik muskulär utveckling i rygg ( vi är ju trots allt häger eller vänsterhänta). Jag hade själv också problem med löparknä, benhinneinflamm

Efter ett långt uppehåll med långlopp sprang jag, och tränade inför, Stockholm marathon år 2010. Kände under träningen att jag blev väldigt trött i höger lår då passen blev 15 km eller längre. Kontaktade Olmed i Uppsla som är knutna till sjukhuset. En duk

Det är många som pratar om olika långa ben. Det är också många som fortfarande pratar om Maos Lilla Röda.

Jag har reell benlängdsskillnad sedan barndomen, pga coxa plana/Morbus Perthes. Det är svårt att kliniskt mäta benlängdsskillnad, får ofta höra siffror mellan 1-2,5 cm skillnad. Enda sättet att vara säker är att göra en benlängdsmätning via röntgen, men d

Hej, tack för alla svar. Jag vet inte vad jag ska tro.. Vet bara att jag är urless på att ha ont, ryggen är bättre så jag har börjat gå för att komma ut. Nu när ryggslutet inte smärtar drar det som 17 i baksida knä/utsida lår istället. Tror det kommer frå