Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningBenspark
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag har problem att få till min benspark. Går crawlkurs tredje terminen nu och min "tränare" tjatar på mig att jag ska sparka mer med benen. Men känslan är att jag gör av med mer kraft än det för mig framåt om ni förstår vad jag menar.

Tränar också på eg

Har du bra flexibilitet i fotleden, ankle?

Övningar man kan köra:
25:or benspark under vattnet, armarna i streamline.
Simma med fenor för simmare.

Börja med lågfrekvent men ordentlig benspark, två sparkar per armtag. Få in rytmen. Höj frekvensen till f

Rekommenderar korta fenor! Är allt annat än nån mästare på benspark men det var först när jag började med fenor som jag förstod lite bättre hur benspark ska kännas.

Hur mycket ska man köra med fenorna?

Strunta i vad tränaren säger och gå över till 2-taktsspark.
Dvs. för varje armtag sparkar du en gång.
På så sätt sparar du massor av energi.
Speciellt om du simmar långt.

Bensparken bidrar väldigt lite till framdrivningen,
speciellt om du inte kan "peka

För att det inte ska bli nån missuppfattning, så tror jag att Martin menar att man börjar med två sparkar per cykel (dvs en spark per armtag). När man känner sig säker på att synkningen är perfekt kan man försöka gå över till 6 sparkar per cykel (tre per

stjäl lite plats i denna tråd.. men är oxo en svagbensparkare.. men enbart på hobby, motionsnivå för egen del.. men kan ngn ge mig en liten analys på detta klipp... bensparken i klippet är lite svårt att tyda då då jag tycker den är ngn inkonsekvent (även

Jag förstår inte varför det är viktigt att försöka lära ut en 6-taktsspark, jämfört med en avslappnad och kraftbesparande 2-taktsspark? Jag själv har inte alls den erfarenheten.

Jag personligen tror också att många nybörjare t.o.m. skulle ha nytta av att

Vi får lära oss att ta armtag UTAN bentag på vår crawlkurs och vår instruktör säger att:

"På nybörjarnivå använder man bara bensparkarna som stabilisator i vattnet och det är bättre att ta lugna bentag än att sparka som om man vore en gräddvisp."

halva

Jag blir nästa mållös av lycka (:-) )när jag hör nån säga att det övas flyt- och balansförmåga på en svensk crawl-kurs.

Jag själv har aldrig varit med en i simklubb, så jag känner inte till hur vanligt ovanstående är på crawl-kurser. Jag tvivlar på att d

12