Quote from Guest on 9 June 2009, 21:28Hej!
Någon som har en bra excelformel för att konvertera en sträcka och en tid till minuter/km (minuter.sekunder, inte minuter och delar av en minut)
Ex. om jag har springit 10.01 km på 56 minuter och 48 sekunder så är hastigheten i snitt 5.41 min/km
Hej!
Någon som har en bra excelformel för att konvertera en sträcka och en tid till minuter/km (minuter.sekunder, inte minuter och delar av en minut)
Ex. om jag har springit 10.01 km på 56 minuter och 48 sekunder så är hastigheten i snitt 5.41 min/km
Quote from Funbeat user on 9 June 2009, 21:38Du formaterar cellerna att hantera tid. Högerklicka på cellen - välj "formatera celler..." och välj "tid", sedan alternativet som visar hh:mm:ss. Du kan då skriva in din totala löptid i det formatet och sedan göra en formel, som delar löptiden i de kilome
Du formaterar cellerna att hantera tid. Högerklicka på cellen - välj "formatera celler..." och välj "tid", sedan alternativet som visar hh:mm:ss. Du kan då skriva in din totala löptid i det formatet och sedan göra en formel, som delar löptiden i de kilome
Quote from Elias Engqvist on 9 June 2009, 21:45Svaret - räknat i excel blir 05:40,46 (med två sekunddecimaler)
Skriv 10,01 i tex B3 och 00:56:48 i C3
Sen skriver du =c3/b3 i tex d3
Då får du 05:40 i d3
Högerklicka i d3 och välj "Formatera celler"
Klicka på "Anpassat" och välj mm:ss,0 - sen kan d
Svaret - räknat i excel blir 05:40,46 (med två sekunddecimaler)
Skriv 10,01 i tex B3 och 00:56:48 i C3
Sen skriver du =c3/b3 i tex d3
Då får du 05:40 i d3
Högerklicka i d3 och välj "Formatera celler"
Klicka på "Anpassat" och välj mm:ss,0 - sen kan d
Quote from Funbeat user on 9 June 2009, 22:01Hmm.. lyckades inte riktigt få det där att fungera... (#)
Ska man formatera både "tid-input-cellen" samt "min/km-output-cellen" som samma sak? och sträcka bara som nr?
/Andreas
Hmm.. lyckades inte riktigt få det där att fungera... (#)
Ska man formatera både "tid-input-cellen" samt "min/km-output-cellen" som samma sak? och sträcka bara som nr?
/Andreas
Quote from Funbeat user on 9 June 2009, 22:03Förlåt, såg inte det senaste inlägget - DET FUNKAR!! 🙂
Stort tack för hjälpen!
/Andreas
Förlåt, såg inte det senaste inlägget - DET FUNKAR!! 🙂
Stort tack för hjälpen!
/Andreas