Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Sprang idag intervaller på Bergshamra IP, enligt Solna kommuns hemsida är banorna 360 meter. Sprang 2,5 varv vilket bör innebära 900 meter, min Garmin-klocka säger dock att sträckan var 970 meter vilket är en mycket större fel-% än vad klockan normalt bru

Jag har också funderat på längden på bergshamra ip. Om du tittar på 400-metersstarten så är den ca 20 meter från mållinjen vilket snarare innebär 380 meter för ett varv

2.5 varv * 20 meter = 50 meter extra. Dina 900 meter kanske var ca 950 meter, vilket

Jag har testat ofta på 400m-banor, och brukar få varvlängder på runt 410-420 meter. Både med smart recording och mätning en gång per sekund.

Har för mig att det stod på någon sida att GPS fungerar väldigt dåligt på bana iom att den mäter sträckan mellan 2 punkter, och att radien av kurvan är väldigt liten. Tror det var runnersworld.co.uk .

Fast då visar GPSen kortare sträcka.

Vet ni vilken upplösning "civila" gps ligger på nu för tiden?

Jag har ingen erfarenhet av Bergshamra men jag hade samma fundering på Karlbergs 400m bana i södra Solna. Min Garmin gav alltid en glädjemätning tills jag köpte ett mäthjul och så kom man ned på jorden.

Jag har också hört att Bergshamra IP ska vara ca 360 m.
Jag brukar vara där och springa ibland och har varje gång mätt upp banan till ca 380 m, precis som Erik skrev. Jag tror att banan är mer åt 380 m än 360 m.

jag skulle lita mer på 360m som troligen är uppmätt med hjul än de 380m som är uppmätt med gps 🙂

Men precis som Erik skriver så ligger starten för 400 m ca 20 m före mållinjen vilket skulle ge ett varv på ca 380 m!

12