Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBergslopp på hög höjd
You need to log in to create posts and topics.

Jag ska åka till Colombia om drygt 3 veckor och av en händelse är vi i Bogotá samma dag som det går ett bergslopp (21km trail, vågar inte ge mig på 42km :)) precis utanför staden. Problemet är att det startar på 2600 möh och går upp till 3400 möh jag blir

Klarar du sub. 2 timmar skall du nog vara nöjd.

Det är rätt olika hur man reagerar på höjden - Upp till 3000 meter har jag sprungit i Alperna utan nån särskild acklimatisering, ovanför 2700 nånstans tyckte jag att tempot sjönk något vid samma ansträngning men det är kunde lika gärna varit klättringen d

800 meter högre ligger målet.
Är det svagt uppför hela tiden är det mindre jobbigt än om det går upp och ned.

Har sprungit marathon på hög höjd med liten nivåskillnad. Det var OK.

Håller med att det är mycket individuellt hur man reagerar på höjd. Och det är i stort inte kopplat till hur vältränad man är.

Själv är jag känslig för hög höjd och tvingades bryta ett lopp förra sommaren pga det. Loppet gick på mellan 2100 och 2800 met

Intressant tråd. Menar du Jan att det krävs runt 2 veckor för att acklimatisera sitt höjdpotential, är det generellt? eller bara om man är känslig för hög höjd?

Det är vad experterna kring loppet jag sprang sa, och som också ligger i linje med en hel del jag googlade fram innan loppet. Initialt är det mängden blodplasma som minskar vilket ökar den arteriella syrenivån vilket minskar blodflödesvolymen som behövs f

Det verkar helt vettigt, och tack för svar.

Lycka till i colombia patrik.

Tack för svaren! Beräknad vinnartid är 2h (ingen koll på hur bra dom är men är ju ändå precis utanför huvudstaden där det bor 6,7 miljoner) så jag räknar med 2,5-3h för egen del men beror mycket på hur höjden påverkar mig. Loppet går upp på 2 toppar, tro

Lycka till (t+)